Teatr antyczny 03-TA-12SMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- geneza i rozwój teatr antycznego w różnych warunkach historycznych (Grecja, Rzym),
- specyfika i funkcjonowanie teatru jako budynku i instytucji społeczno-kulturalnej,
- zróżnicowanie i rozwój gatunków dramatycznych – tragedii i komedii,
- sylwetki najważniejszych dramatopisarzy Grecji i Rzymu,
- struktura utworu dramatycznego w odniesieniu do jego prezentacji na scenie,
- problematyka i wymowa ideowa najbardziej reprezentatywnych utworów dla danego gatunku i autora,
- formy generowania znaczeń w dziele dramatycznym w kontekście inscenizacyjnym,
- sposoby aktualizacji przesłania dramatów antycznych we współczesnych praktykach teatralnych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna uwarunkowania społeczno-kulturowe powstania teatru w Grecji i w Rzymie,
- zna kontekst i zaplecze wystawiania antycznych dramatów w różnych epokach historycznoliterackich,
- potrafi wskazać główne kierunki rozwoju tragedii i komedii w Grecji i Rzymie,
- potrafi scharakteryzować twórczość najważniejszych dramatopisarzy greckich i rzymskich,
- zna największe arcydzieła dramatu greckiego i rzymskiego,
- potrafi odnieść kompozycję dzieła dramatycznego do jego potencjału scenicznego,
- dostrzega wielowymiarowość znaczenia w dziele teatralnym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre opanowanie wszystkich treści zajęć.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre opanowanie wszystkich treści zajęć z drobnymi potknięciami.
dobry (db; 4,0): dobre opanowanie teorii, znajomość wszystkich omawianych dzieł i autorów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość wszystkich omawianych dzieł i autorów oraz ogólne orientowanie się w teorii.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość wszystkich omawianych dzieł i autorów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające opanowanie treści zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
A. J. Boyle, Tragic Seneca: An essay in the theatrical tradition. London 2013.
R. Chodkowski, Teatr grecki, Lublin 2003.
O. Taplin, Tragedia grecka w działaniu, Wrocław 2004.
O. Śmiechowicz, Arystofanes, Warszawa 2015.
E. Skwara, Historia komedii rzymskiej, Poznań 2001.
N. W. Slater, Plautus in Performance, Amsterdam 2000.
E. Skwara, Komedia według Terencjusza, Warszawa-Toruń 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: