Świat słowiański w Internecie - specjalizacja kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej 03-SSI-12SDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- informacje o slawistycznych ośrodkach naukowych w kraju i zagranicą, uniwersytety słowiańskie na stronach WWW,
- bazy danych, biblioteki sieciowe, internetowe czasopisma naukowe – ich zasoby i możliwości wykorzystania,
- słowniki internetowe, korpusy języków słowiańskich, encyklopedie - teoria i warsztat (w tym aplikacje),
- portale tematyczne poświęcone problematyce językoznawczej, literaturoznawczej, kulturoznawczej, wirtualne galerie i muzea, blogi, sfera społecznościowa,
- pisarze słowiańscy oraz inni twórcy kultury i ich teksty w sieci,
- teorie komunikowania masowego, systemy medialne krajów bałkańskich i Czech,
- Nauka języków słowiańskich przez internet (także aplikacje),
- prasa codzienna, czasopisma społeczno-polityczne, serwisy informacyjne, popularne wyszukiwarki, radio, telewizja, muzyka, film w internecie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna najważniejsze strony internetowe oraz bazy danych poświęcone Słowiańszczyźnie południowej i zachodniej oraz potrafi korzystać ze źródeł informacji naukowej dostępnych w internecie,
- potrafi korzystać ze stron internetowych, internetowych słowników i portali społecznościowych (strony typu language exchange) w celu rozwijania swoich kompetencji językowych,
- zna najnowsze tendencje kulturowe związane z obecnością literatury i kultury w internecie (literatura hipertekstowa, Web 2.0, blogowanie, sfera społecznościowa) w kontekście zachodnio-, południowosłowiańskim i światowym,
- uczestniczy w życiu kulturalnym za pomocą nowych mediów (tworzy hasła w Wikipedii i innych encyklopediach i słownikach internetowych, pisze scenariusze filmów promujących kultury zachodnio- i południowosłowiańskie, tworzy video-blogi, virale, video na Instagramie i inne krótkie formy filmowe lub dźwiękowe typu słuchowiska),
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich i kulturowych obecnych w internecie,
- posiada umiejętności badawcze i wiedzę teoretyczną pozwalającą analizować, interpretować i oceniać zjawiska związane z internetem rozumianym jako przestrzeń komunikacji kulturowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wiedza na temat slawistycznych zasobów internetu, bardzo dobre umiejętności posługiwania się źródłami informacji naukowej dostępnymi za pośrednictwem internetu oraz bardzo dobre umiejętności i kompetencje w zakresie postrzegania internetu jako przestrzeni kulturowej, praca warsztatowa oceniona na ocenę bardzo dobrą.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, jednak z pewnymi minimalnymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat slawistycznych zasobów internetu, dobre umiejętności posługiwania się źródłami informacji naukowej dostępnymi za pośrednictwem Internetu oraz dobre umiejętności i kompetencje w zakresie postrzegania nternetu jako przestrzeni kulturowej, praca warsztatowa oceniona na ocenę dobrą.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza na temat slawistycznych zasobów internetu, zadowalające umiejętności posługiwania się źródłami informacji naukowej dostępnymi za pośrednictwem internetu oraz zadowalające umiejętności i kompetencje w zakresie postrzegania internetu jako przestrzeni kulturowej, zadowalająca ocena z pracy warsztatowej.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z licznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Bartoszewicz, Instasukces, Warszawa 2017.
T. Bonek, M. Smaga, Biznes na Facebooku i nie tylko. Praktyczny poradnik o promocji w mediach społecznościowych, Warszawa 2013.
B. Chachulska, R. Górski, Korpusy komputerowe języków słowiańskich, „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej” 40, 2005, s. 483–507.
J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
M. Górska, Visual storytelling. Jak powiadać językiem video, Warszawa 2019.
Humanista w cyberprzestrzeni, red. W. Godzic, A. Bednarz, Kraków 1999.
R. Kaiser, Literackie spacery po Internecie, Kraków 1997.
Z. Korona, A. Sadoch, M. Stacholec, Internet - narzędzie informacji naukowej, Warszawa 1997.
M. A. Kłopotek, Inteligentne wyszukiwarki internetowe, Warszawa 2001.
B. Laszlo, Praca rządzi! Metody Google’a, które odmienią twoją pracę i życie, Warszawa 2017.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2008.
A. W. Mikołajczak, K. Dominas, M. Kaźmierczak, W cyfrowym labiryncie, Gniezno2005.
A. Pawłowski, Lingwistyka korpusowa – perspektywy i zagrożenia, "Polonica" 22-23, 2003, s. 19–31.
L. Rosenfeld, P. Morville, Architektura informacji w serwisach internetowych, tłum. K. Masłowski, T. Jarzębowicz, Gliwice 2003.
T. Trejderowski, Po prostu Internet, Gliwice 2000.
J. Walker, Blogowanie, Warszawa 2012.
Katalog wybranych stron internetowych, blogów oraz sfera społecznościowa i aplikacje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: