Studio radiowe/telewizyjne - spec. dziennikarska 03-SRT-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- poznanie podstawowych narzędzi pracy dziennikarza, prezentera, realizatora dźwięku i sekretarza redakcji w rozgłośni radiowej,
- warsztat dziennikarza radiowego (podstawowe gatunki radiowe, nagranie i cyfrowa obróbka materiałów, przygotowanie serwisu informacyjnego – news, pogoda, traffic),
- warsztat realizatora radiowego (komputer emisyjny, playlista muzyczna, ramówka, oprawa jinglowa, pozycjonowanie stacji),
- produkcja radiowa - cyfrowy świat dźwięku,
- radio na tle innych mediów (TV, Internet, prasa).
Pracownia telewizyjna:
- tworzenie newsa telewizyjnego. Od burzy mózgów do akceptacji materiału przez wydawcę,
- ogólna charakterystyka daleta. Dalet oczami reportera, wydawcy, pesowca,
- dalet w praktyce: wybór setek, pisanie białych, offów, tworzenie "wizytówek",
- współpraca z operatorem,
- współpraca z montażystą.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna podstawowe narzędzia pracy dziennikarza i prezentera w rozgłośni radiowej lub redakcji telewizyjnej,
- przygotować samodzielnie (od etapu zbierania informacji po montaż) materiał radiowy lub telewizyjny w wybranej konwencji gatunkowej,
- przygotować serwis informacyjny – news, pogodę, traffic dla radia lub telewizji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych narzędzi pracy dziennikarza radiowego lub telewizyjnego, bardzo wysoka wartość merytoryczna i techniczna materiałów dziennikarskich przygotowanych przez studenta.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych narzędzi pracy dziennikarza radiowego lub telewizyjnego, wysoka wartość merytoryczna i techniczna materiałów dziennikarskich przygotowanych przez studenta.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych narzędzi pracy dziennikarza radiowego lub telewizyjnego, zadowalająca wartość merytoryczna i techniczna materiałów dziennikarskich przygotowanych przez studenta.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych narzędzi pracy dziennikarza radiowego lub telewizyjnego, słaba wartość merytoryczna i technicznamateriałów dziennikarskich przygotowanych przez studenta.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość podstawowych narzędzi pracy dziennikarza radiowego lub telewizyjnego oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu; nieprzygotowanie do zajęć studenta, nieobecności, słaba wartość merytoryczna i techniczna materiałów dziennikarskich przygotowanych przez studenta.
Kryteria oceniania:
- obecność na warsztatach,
- realizacja poszczególnych zadań.
Literatura
Zalecana literatura:
Stanisław Miszczak, Historia radiofonii i telewizji w Polsce, wydanie 1, Warszawa 1972.
Krzysztof Sagan, Historia radiofonii w Polsce, Portal internetowy „RadioPolska” – www.radiopolska.pl
Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010.
Andrzej Ryczkowski, Radio Białystok, Radio na intensywnej terapii, Portal internetowy „Radionewsletter” – www.radionewsletter.pl
Miesięcznik „Press”, „Siła radia - raport specjalny”, listopad 2013.
Badania słuchalności stacji radiowych „Radiotrack”, materiały promocyjne Millward Brown SMG/KRC.
Pracownia telewizyjna:
Długi stół. Skrypt dla dziennikarzy programów informacyjnych", K. Żórawski, Telewizja Polska S.A., Warszawa 2004.
"Jak być przyzwoitym w mediach. Rady dla dziennikarzy telewizyjnych (i nie tylko)", I. Rutkiewicz, Biblioteka Akademii Telewizyjnej TVP, Warszawa 2003.
"Telewizyjny pejzaż genologiczny", J. Uszyński, Telewizja Polska S.A., - Akademia Telewizyjna, Biblioteka Zeszytów Telewizyjnych, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: