Strategie prac zespołowych - spec. nauczycielska 03-SPZ-22ZU
Treści programowe dla przedmiotu:
- miejsce metody projektu badawczego w tradycji pedagogicznej i dydaktycznej,
- relacje interpersonalne w zespole (style przywódcze i partnerskie); rola koordynatora,
- formułowanie problemów badawczych do rozwiązania metodą projektu studenckiego,
- przygotowanie dokumentacji, prezentacji i propozycji ewaluacji projektu,
- realizacja badawczych projektów studenckich w środowisku edukacyjnym,
- prezentacja projektów i wyników badań z wykorzystaniem nowych mediów, w postaci konferencji lub konkursu na najlepszy projekt studencki w zakresie dydaktyki przedmiotowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi sformułować problem badawczy i zaplanować strategię oraz stworzyć harmonogram pracy zespołu projektowego,
- potrafi realizować różne funkcje w zespole oraz zna psychologiczne, kognitywistyczne i prakseologiczne zasady komunikacji w grupie również za pomocą technologii komunikacyjno-informacyjnej,
- potrafi planować i realizować pracę badawczą i dydaktyczną z wykorzystaniem metody projektu we współpracy z ekspertami,
- potrafi przygotować materiały do badań (kwestionariusze ankiet, scenariusze wywiadów, itp.) oraz sporządzić raport/sprawozdanie z projektu,
- potrafi przygotować prezentację wyników projektu w różnej formie także za pomocą nowych mediów oraz sformułować wnioski do pracy dydaktycznej oraz przeprowadza ewaluację projektu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Zalecana literatura:
E. Strawa, Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Universitas, Kraków 2015.
M. Szymański, Rozprawa o metodzie projektów, w, Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. K. Kruszewski, Warszawa 2000.
E. Siarkiewicz, E. Trębińska-Szumigraj, D. Zielińska-Pękał, Edukacyjne prowokacje. Wykorzystanie etnografii performatywnej w kształceniu doradców, Kraków 2012.
Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, cz. Projekty edukacyjne.
Strony internetowe:
Projekt: eTwinning
https://etwinning.pl/
Projekt: Odyseja umysłu
https://odyseja.org/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: