Strategie prac zespołowych - spec. nauczycielska 03-SPZ-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- miejsce metody projektu badawczego w tradycji pedagogicznej i dydaktycznej,
- miejsce metod projektowych jako problemowych na tle innych metod kształcenia i metod badawczych,
- relacje interpersonalne w zespole (style przywódcze i partnerskie); rola koordynatora; tworzenie grupy; metody pracy grupowej i zespołowej,
- warunki realizacji projektu: analiza i diagnoza potencjału grupy,
- formułowanie problemów badawczych do rozwiązania metodą projektu studenckiego,
- przygotowanie dokumentacji, prezentacji i propozycji ewaluacji projektu; rola nowych mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych w przygotowaniu i realizacji projektów,
- realizacja badawczych projektów studenckich w środowisku edukacyjnym,
- prezentacja projektów i wyników badań z wykorzystaniem nowych mediów, w postaci konferencji lub konkursu na najlepszy projekt studencki w zakresie dydaktyki przedmiotowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi sformułować problem badawczy i zaplanować strategię oraz stworzyć harmonogram pracy zespołu projektowego,
- potrafi realizować różne funkcje w zespole oraz zna psychologiczne, kognitywistyczne i prakseologiczne zasady komunikacji w grupie również za pomocą technologii komunikacyjno-informacyjnej,
- potrafi planować i realizować pracę badawczą i dydaktyczną z wykorzystaniem metody projektu we współpracy z ekspertami,
- potrafi przygotować materiały do badań (kwestionariusze ankiet, scenariusze wywiadów, itp.) oraz sporządzić raport/sprawozdanie z projektu,
- potrafi przygotować prezentację wyników projektu w różnej formie także za pomocą nowych mediów oraz sformułować wnioski do pracy dydaktycznej oraz przeprowadza ewaluację projektu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących teorii projektu badawczego i edukacyjnego; bardzo dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć; przygotowanie kompletnego i uszczegółowionego projektu zaliczeniowego, spełniającego wysokie wymagania formalne i językowe; aktywny udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): studentka/student spełnia wymagania na ocenę 4,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 5,0.
dobry (db; 4,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dobra znajomość zagadnień dotyczących teorii projektu badawczego i edukacyjnego; dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej w niewielkim stopniu; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poziomie dobrym, spełniającego wymagania formalne i językowe, ale bez pogłębionej refleksji i z pominięciem inwencji twórczej; aktywny udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): studentka/student zasadniczo spełnia wymagania na ocenę 3,0, ale sporadycznie i częściowo udaje się mu/jej spełnić również kryteria wymagane na ocenę 4,0.
dostateczny (dst; 3,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dostateczna znajomość zagadnień teorii projektu badawczego i edukacyjnego; dostateczna znajomość literatury obowiązkowej; wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć na poziomie umożliwiającym zaliczenie, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub rzetelnej korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poprawnym poziomie, zasadniczo spełniającego wymagania formalne i językowe, ale bez refleksji metodycznej oraz metodologicznej i z pominięciem inwencji twórczej; aktywność na zajęciach w stopniu dostatecznym.
niedostateczny (ndst; 2,0): studentka/student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Zalecana literatura:
E. Strawa, Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Universitas, Kraków 2015.
MS. Szymański, Rozprawa o metodzie projektów, w, Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. K. Kruszewski, Warszawa 2000.
E. Siarkiewicz, E. Trębińska-Szumigraj, D. Zielińska-Pękał, Edukacyjne prowokacje. Wykorzystanie etnografii performatywnej w kształceniu doradców, Kraków 2012.
Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, cz. Projekty edukacyjne.
M. Osińska, Prace zespołowe w szkole, Wydawnictwo ORE, Warszawa 2012 https://doskonaleniewsieci.pl/Upload/Artykuly/2_2/zeszyt%202%20Nowe%20formy%20wspomagania%20szk%C3%B3%C5%82.pdf
Strony internetowe:
Projekt: eTwinning
https://etwinning.pl/
Projekt: Odyseja umysłu
https://odyseja.org/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: