Sztuka najnowsza 03-SN-21MDM-E
Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami sztuki najnowszej (od lat 90. XX wieku) ze szczególnym naciskiem na sztukę medów, sztukę technologiczną i praktyki transdyscyplinarne oraz odpowiadającymi im dyskursami krytyczno-filozoficznymi.
Poszczególne zajęcia omawiać będą zagadnienia:
- Sztuka cyfrowa od lat 90. XX wieku (wybrane zagadnienia)
- Bio art i koncepcje filozoficzne i etyczne
- Sztuka i ekologia
- Praktyki artystyczne w obrębie nurtu art and science
- Sztuka w czasach Antropocenu
- Ciało i technologia w praktykach artystycznych
- Programowanie komputerowe w działaniach artystycznych od lat 90.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- posługiwać się wybranymi metodologiami badań sztuki najnowszej
- potrafi zanalizować i interpretować wybrane z zakresu sztuki cyfrowej
- Potrafi zanalizować i interpretować wybrane z zakresu art&science
- potrafi wskazać krytyczne nurty współczesnej myśli artystycznej
- przygotować i przedstawić prezentację na temat praktyki i strategii sztuki najnowszej
- omówić wybrane koncepcje estetyczne, filozoficzne i percepcyjne dotyczące sztuki II połowy XX wieku i początku XXI wieku
- wskazać i omówić konteksty społeczne, polityczne i kulturowe wybranych form sztuki najnowszej
- omówić relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi zjawiskami artystycznymi w II połowie XX wieku i początku XXI wieku a wybranymi koncepcjami naukowymi i badaniami kulturowymi
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
- znajomość problematyki (współczesnej i historycznej) sztuki oraz mediów
interaktywnych
- umiejętność wskazywania szerokich kontekstów (artystycznych, społecznych,
naukowych, technologicznych, politycznych) zjawisk historycznych i współczesnych
w obrębie kultury i sztuki medialnej
- aktywność w czasie pracy zespołowej i umiejętność prezentowania wspólnie
wypracowanych efektów
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu
oraz poziom tej wiedzy.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość głównych omawianych na zajęciach kierunków, form, stylów i gatunków w sztuce najnowszej. Biegła znajomość kontekstów społecznych, estetycznych, filozoficznych wybranych prac z zakresu sztuki najnowszej.
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych prezentacjach
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności we wskazywaniu pełnego zakresu kontekstów dla danych zjawisk, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji metodologicznych
3,5 – zadowalająca znajomość głównych omawianych na zajęciach kierunków, form, stylów i gatunków w sztuce najnowszej.
3,0 – jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami i dostateczną umiejętnością wykorzystania wiedzy krytycznej i teoretycznej.
2,0 - niezadowalająca znajomość głównych omawianych na zajęciach kierunków, form, stylów i gatunków w sztuce najnowszej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
• Signs of Life. BioArt and Beyond, red. E. Kac, Cambridge-Massachusetts 2007.
• Artists in Labs. Process of Inquiry, pod red. Jill Scott, Wiedeń 2006.
• Monika Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2012.
• Stephen Wilson, Art+Science Now. How scientific research and technological innovation are
becoming key to 21st century aesthetics, London 2012.
• Art in the Anthropocene. Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and
Epistemologies, edited by Heather Davis and Etienne Turpin, Open Humanities Press 2015. • Publikacje z serii Art and Science Meeting CSW Łaźnia:
o PERFORMING DATA. MONIKA FLEISCHMANN & WOLFGANG STRAUSS o W STRONĘ TRZECIEJ KULTURY KOEGZYSTENCJA SZTUKI, NAUKI I
TECHNOLOGII
o THE PLEASURE OF LIGHT. GYORGY KEPES I FRANK J. MALINA NA
SKRZYŻOWANIU NAUKI I SZTUKI
o CRUDE LIFE THE TISSUE CULTURE & ART PROJECT. ORON CATTS + IONAT ZUR o WONDERFUL LIFE. LAURENT MIGNONNEAU+CHRISTA SOMMERER
o SZTUKA I KULTURA ROBOTÓW. BILL VORN I JEGO HISTERYCZNE MASZYNY
o MIĘSO, METAL I KOD / ROZCHWIANE CHIMERY. STELARC
o KEN FEINGOLD: FIGURY MOWY
o GUY BEN-ARY „SZTUKA BIO-ROBOTYCZNA I JEJ KONTEKSTY KULTUROWE”
o PATRICK TRESSET RYSY LUDZKIE I SZTUKA KREATYWNYCH MASZYN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: