Seminarium magisterskie 03-SM-21FKMDM
Podczas zajęć seminaryjnych przeprowadzane są analizy filmów, wybranych aspektów budowy dzieła filmowego, gatunków i rodzajów. Studenci zobowiązani są również do zaprezentowania przed grupą konspektu oraz wybranego rozdziału pracy. Studenci pod nadzorem prowadzącego dokonują korekty tekstów własnych i cudzych. Uczą się również konstruowania konspektów. Pracuję nad opanowaniem języka tekstu naukowego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu filmoznawstwa i medioznawstwa, prowadzącą do specjalizowania się w tych dziedzinach.
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie filmoznawstwa i medioznawstwa.
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do własnego rozwoju i odpowiedzialnego kierowania swoją karierą zawodową.
Potrafi korzystać z tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji i posiada pogłębione umiejętności z zakresu wprowadzania danych do prac oryginalnych oraz wykorzystywania i dokumentowania tych umiejętności we własnych opracowaniach.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
W semestrze zimowym studenci zobowiązani są do sformułowania tematu pracy i problemu badawczego oraz przrdstawienoa na tej podstawie konspektu pracy.
Dodatkowym kryterium oceny będzie aktywny udział w zajęciach.
W semestrze letnim zaliczenie otrzymuje na podstawie przedstawionego pierwszego rozdziału pracy.
Semestr zimowy drugiego roku seminarium zaliczany jest na podstawie prezentacji podczas zajęć szczegółowego konspektu pracy oraz zamkniętego pierwszego rozdziału pracy.
Semestr letni drugiego roku na podstawie całej pracy.
Na ocenę w każdym z semestrów składa się rówież aktywny udział studenta w zajęciach.
Literatura
Rok I seminarium:
S. Liszak, Zrzucę ciało. Marcin Koszałka, Jerzy Nowak, „Istnienie”, „Kwartalnik Filmowy”
M. Wojciechowska, Kino dokumentalne jako forma terapii – twórczość Marcina Koszałki, w: Metody dokumentalne w filmie, red. D. Rode, M. Pieńkowski, Łódź 2013, s. 354.
M. Koszałka, Wycisnąć sens z trupa, rozm. K. Bielas, „Duży Format” 2007, nr 46.
M. Ryan, M. Lenos, An Introduction to Film Analysis. Technique and Meaning in Narrativ Film, New York 2012
Ł. Maciejewski, Widmo autora: kino Romana Polańskiego, 2011
Ch. Sandford, Polański, 2008
R. Polański, Roman, 1989
M. Jankun Dopartowa, Labirynt Polańskiego, 2003
G. Stachówna, Polański od A do Z, 2002
J. Parker, Polański, 1993
Wojciech Otto, Wajda autotematyczny, "Przestrzenie Teorii" 1/2017.
Wskazana przez prowadzącego praca magisterska oraz artykuł naukowy.
Rok II seminarium:
Krzysztof Kornacki, Popiół i diament Andrzeja Wajdy, Gdańsk 2011.
Słownik pojęć, filmowych, red. Alcja Helman, Tadeusz Miczka, Kraków 1998 (hasła: adaptacja, narracja oraz inne dostosowane do tematyki prac).
Mirosław Przylipiak, Narrator literacki, „narrator” filmowy, „Studia Filmoznawcze”, t. 9, Wrocław 1990.
Edward Branigan, Schemat fabularny, w: Kognitywna teoria filmu, red. Jacek Ostaszewski, Kraków 1999.
Peter Wuss, Struktury narracyjne filmu a pamięć widza, w: Kognitywna teoria filmu, red. Jacek Ostaszewski, Kraków 1999.
Jacek Ostaszewski, Rozumienie opowiadania filmowego, Kraków 1999.
Katarzyna Mąka-Malatyńska, Rozważania wokół artystycznej niezależności etiud szkolnych, w: Polskie kino niezależne, red. Mikołaj Jazdon, Poznań 2005.
Marek Hendrykowski, Sztuka krótkiego metrażu, Poznań 1998.
Wybrane do redakcji teksy naukowe oraz rozdziały powstających prac magisterskich (wspólne dyskusje nad rozdziałami).
Pozostałe lektury dostosowane do zagadnień podejmowanych przez seminarzystów w pracach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: