Seminarium magisterskie 03-SM-12CSDM
Treści programowe dla przedmiotu (seminarium magisterskie literaturoznawcze):
- zaprezentowanie podstawowych metod i teorii literaturoznawczych (strukturalizmu, semiotyki, hermeneutyki, krytyki tematycznej, dekonstrukcjonizmu, intertekstualności, feminizmu, badań kulturowych, teorii recepcji, teorii fikcji literackiej i koncepcji możliwych światów, postkolonializmu, Culture Studies),
- przedstawienie podstawowych teorii i metod komparatystycznych,
- ukazanie ważnych dla badań literackich kategorii estetycznych i pojęć filozoficznych,
- ugruntowanie zasad badania dzieła literackiego (analizy, interpretacji i wartościowania),
- przeprowadzanie wzorcowych analiz i interpretacji wybranych dzieł literackich,
- zaprezentowanie na poziomie pogłębionym zasad warsztatu bibliograficznego,
- zaprezentowanie zasad kompozycji opracowania naukowego,
- prezentacja podstawowych pojęć i reguł z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Treści programowe dla przedmiotu (seminarium magisterskie językoznawcze):
- zaprezentowanie podstawowych metod i teorii językoznawczych (strukturalizmu, gramatyki transformacyjno-generatywnej, kognitywizmu)
- przedstawienie podstawowych teorii i metod komparatystycznych w dziedzinie językoznawstwa,
- ukazanie ważnych dla badań językowych kategorii socjologicznych, psychologicznych i pojęć filozoficznych,
- ugruntowanie zasad badania tekstu (analizy i interpretacji),
- przeprowadzenie wzorcowych analiz języka wybranych tekstów pod względem fonetyki, leksyki, morfologii i składni
- przypomnienie zasad operowania elementami warsztatu bibliograficznego,
- zaprezentowanie zasad kompozycji opracowania naukowego,
- prezentacja podstawowych pojęć i reguł z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Seminarium magisterskie literaturoznawcze:
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- definiuje podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie, zna literaturoznawcze metodologie badawcze oraz terminologię literaturoznawczą w języku czeskim, języku polskim oraz w nowożytnym języku zachodnim,
- ocenia przydatność poszczególnych metod literaturoznawczych dla własnej pracy badawczej potrafi wykorzystać wiedzę teoretycznoliteracką i metodologiczną we własnej praktyce badawczej,
- analizuje i interpretuje dzieła literackie i fenomeny kulturowe w ujęciu synchronicznym i diachronicznym,
- potrafi dokonać wyboru tematu pracy magisterskiej i zastosowanej w jego realizacji metody badawczej i uzasadnić ten wybór za pomocą pogłębionych argumenty z zakresu metodologii literaturoznawczej,
- umie zaplanować i skomponować literaturoznawczą rozprawę naukową,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Seminarium magisterskie językoznawcze:
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu gramatyki języków południowosłowiańskich, potrafi wyliczyć i omówić językoznawcze metodologie badawcze oraz prawidłowo posługuje się terminologią językoznawczą,
- potrafi wyjaśnić założenia poszczególnych metod językoznawczych, zakwalifikować je, rozpoznać i pokazać w wypowiedziach badawczych,
- potrafi wdrożyć zyskaną wiedzę teoretyczną językoznawczą i metodologiczną we własnej praktyce badawczej; potrafi interpretować zjawiska i zmiany językowe, stosując założenia poszczególnych metod językoznawczych,
- ocenia przydatność poszczególnych metod językoznawczych dla własnej pracy badawczej, zdobywa umiejętność poprawnej argumentacji, przekonywania i obrony własnego zdania oraz formułowania wniosków naukowych,
- potrafi zanalizować teksty pisane w poszczególnych językach/ dialektach, kategoryzować je i klasyfikować, porównać teksty spisywane w różnych epokach i wyławiać w nich innowacje, przedyskutować swe przemyślenia w mowie i piśmie,
- potrafi uzasadnić wybór tematu pracy magisterskiej i zastosowanej w jego realizacji metody badawczej,
- umie kompilować i integrować wiedzę zyskaną dzięki lekturze tekstów naukowych,
- umie uogólnić wnioski płynące z analizy językowej tekstów autorów minionych epok, poprawnie interpretować przemiany współczesne w obrębie poszczególnych języków,
- umie zaplanować i skomponować językoznawczą rozprawę naukową,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Kryteria oceniania:
- zaliczenie (obowiązuje wiedza zdobyta podczas nauki przedmiotów kierunkowych, teoretyczny kontekst pracy magisterskiej oraz przedstawienie konspektu pracy),
- obecność na zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura (seminarium magisterskie literaturoznawcze):
Burzyńska, M. P. Markowski: Teorie literatury XX wieku, t. I, II, Kraków 2007.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1998.
Literatura, teoria, metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001.
Dekonstrukcja w badaniach literackich, red. R. Nycz, Gdańsk 2000.
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2002.
J. Boć: Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1995.
U. Eco: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
J. Pieter: Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967.
K. Wójcik: Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterska, doktorską, Warszawa 2005.
Zalecana literatura (seminarium magisterskie językoznawcze):
J. Anusiewicz: Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995.
M. Bugajski: Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
J. Bartmiński: Językowy obraz świata, Lublin 1999.
J. Boć: Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1995.
U. Eco: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
J. Pieter: Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967.
K. Wójcik: Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterska, doktorską, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: