Seminarium magisterskie 03-SM-12BADM
Treści programowe dla przedmiotu:
- zaprezentowanie podstawowych metod i teorii literaturoznawczych/językoznawczych,
- przedstawienie podstawowych literaturoznawczych/językoznawczych teorii i metod komparatystycznych,
- ukazanie ważnych dla badań literackich/językoznawczych kategorii estetycznych i pojęć filozoficznych,
- ugruntowanie zasad badania dzieła literackiego/badania fenomenów językowych,
- przeprowadzenie wzorcowych analiz i interpretacji wybranych dzieł literackich/fenomenów językowych,
- zaprezentowanie na poziomie pogłębionym zasad warsztatu bibliograficznego,
- zaprezentowanie zasad kompozycji opracowania naukowego,
- prezentacja podstawowych pojęć i reguł z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- definiuje podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie/lingwistyczne, zna literaturoznawcze/językoznawcze metodologie badawcze oraz terminologię literaturoznawczą/językoznawcze, języku polskim, języku regionu oraz w nowożytnym języku zachodnim,
- ocenia przydatność poszczególnych metod literaturoznawczych/językoznawczych dla własnej pracy badawczej potrafi wykorzystać wiedzę teoretycznoliteracką/lingwistyczną i metodologiczną we własnej praktyce badawczej,
- analizuje i interpretuje bałkańskie dzieła literackie, zjawiska językowe i fenomeny kulturowe w ujęciu synchronicznym i diachronicznym,
- potrafi dokonać wyboru tematu pracy magisterskiej i zastosowanej w jego realizacji metody badawczej i uzasadnić ten wybór za pomocą pogłębionych argumenty z zakresu metodologii literaturoznawczej/językoznawczej,
- umie zaplanować i skomponować literaturoznawczą/językoznawczą rozprawę naukową ,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego, bardzo dobrze opracowane zagadnienie badawcze, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobrze opracowane zagadnienie badawcze z niewielkimi uchybieniami, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego, dobrze opracowane zagadnienie badawcze, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego, dobrze opracowane zagadnienie badawcze z niewielkimi uchybieniami, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.
dostateczny (dst; 3,0): słaba znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego z wieloma uchybieniami, słabo (poniżej 60%) opracowane zagadnienie badawcze z wieloma uchybieniami, kompletna kompozycja pracy magisterskiej.
niedostateczny (ndst; 2,0): słaba znajomość zagadnień z językoznawstwa/literaturoznawstwa bałkańskiego z wieloma uchybieniami lub jej brak, nieprawidłowo opracowane zagadnienie badawcze z wieloma uchybieniami lub nie opracowane czy opracowane tylko częściowo, brak oddanej pracy magisterskiej.
Literatura
Zalecana literatura:
Burzyńska, M. P. Markowski: Teorie literatury XX wieku, t. I, II, Kraków 2007.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1998.
Literatura, teoria, metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001.
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2002.
J. Anusiewicz: Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995.
M. Bugajski: Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
J. Bartmiński: Językowy obraz świata, Lublin 1999.
J. Boć: Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1995.
U. Eco: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
J. Pieter: Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967.
K. Wójcik: Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterska, doktorską, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: