Społeczności lokalne w kulturze - spec. teatr społeczności lokalnych 03-SLK-12WDL-E
Celem przedmiotu jest przybliżenie Studentom zagadnień związanych ze społecznościami lokalnymi w kulturze. Stąd też omówione zostaną kluczowe dla wspólnoty lub społeczności kategorie:
- kultura lokalna,
- lokalność,
- społeczność lokalna,
- więzi społeczne;
- tożsamość;.
Równolegle przywołany zostanie istotny kontekst m.in. socjologiczny i ekonomiczny (rola instytucji lokalnych, kapitał społeczny, zasoby społeczne; projektowanie przedsięwzięć lokalnych). Omówiona zostanie rola animacji społeczności lokalnych (kluczowe terminy, narzędzia; zasoby; obszary działań; profil animatora; formy uczestnictwa w kulturze).
Rozważania skoncentrowane zostaną również na szerszych aspektach – socjologicznych, antropologicznych, kulturowych; dotyczyć będą m.in.:
* związku społeczności lokalnej z przestrzenią lokalną (m.in. miast społeczników);
* rewitalizacją;
* z teatrem ze społecznością/ community arts;
* z wykorzystaniem różnorodnych metod animacyjnych w pracy ze społecznością [np. oral history]).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
scharakteryzować rolę i miejsce społeczności lokalnych w kulturze;
określić kontekst teoretyczny omawianych zjawisk, wykorzystując terminologię związaną m.in. z: kultura lokalną, lokalnością, estetyką teatru codzienności, antropologią codzienności,
problematyką przestrzeni i kultury miasta, socjologią teatru.
wskazać, rozpoznać oraz dokonać analizy i interpretacji różne typy społeczności lokalnych; potrafi omówić ich rolę w kulturze (w wypowiedzi ustnej i pisemnej), potrafi wskazać ich związek z teatrem/widowiskiem.
omówić i opisać zmiany zachodzące we współczesnej kulturze, ich przejawy w sztuce społecznej i powiązać je z ogólniejszymi przemianami estetycznymi/ społecznymi (m.in.: community arts czy zróżnicowane formy pracy ze społecznością np. oral history).
przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wybranego modelu omawianych zjawisk;
podjąć dialog z przedstawicielami różnych kręgów kulturowych, światopoglądów i postaw;
Kryteria oceniania
lektura indywidualna, referat,
dyskusja w grupie; prezentacja;
egzamin;
Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne (zaliczeniowe):
- miejsce refleksji badawczej nad społecznościami lokalnymi w kulturze?
- główne nurty badań nad miejscem społecznościami lokalnymi w kulturze?
- formy uczestnictwa w kulturze lokalnej?
- społeczności lokalne a teatr integracyjny?
- kapitał lokalny wobec community arts?
. Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze);
- sposób usystematyzowania wiedzy i umiejętność usytuowania jej w szerszych kontekstach porównawczych;
- umiejętność skonstruowania wypowiedzi ustnej na określony temat oraz uczestniczenia w dyskusji (znajomość tematu, argumentacja, walory retoryczne, kultura języka);
- umiejętność napisania pracy spełniającej formalne i merytoryczne wymagania właściwe dla danego poziomu studiów.
- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu;
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków refleksji miejscem społeczności lokalnych w kulturze; umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami;
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji;
3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad społeczności lokalnymi w kulturze, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych form;
3,0 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad społecznościami lokalnymi w kulturze;
2,0 – niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad społecznościami lokalnymi w kulturze.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Red. K. Hrycyk, Wrocław 2000.
- Animacja lokalna Jak aktywizować społeczności wiejskie? Red. Dudkiewicz Magda i in. Warszawa 2008.
-Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania. projektowania efektywną metodą planowania i realizacji przedsięwzięć kulturalnych. W: Red. Jedlewska Barbara i in. Olsztyn 2009 (stąd: Niemczyk Dorota, Technika projektowania efektywną metodą planowania i realizacji przedsięwzięć kulturalnych).
- Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, pod red. Grzegorza Godlewskiego, Iwony Kurz, Andrzeja Mencwela, Michała Wójtowskiego, IKP UW, Warszawa 2002. pdf
- Fatyga Barbara, Raport o stanie kultury: raport o stanie i zróżnicowaniach kultury miejskiej w Polsce, Warszawa 2009 (stąd: Aktywność kulturalna i Instytucje kultury).
- Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana Modelu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999.
- Jedlewska Barbara, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999.
- Jedlewska Barbara, Misja i prestiż współczesnego animatora kultury. W: Jedlewska Barbara i in. (red), Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, Olsztyn 2009.
- Konteksty animacji społeczno kulturalnej. K. Hrycyk, Wrocław 2004.
- Kopczyńska Małgorzata, Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 1993 (rozdział I.)
- Lokalnie: animacja kultury/community arts. Red. Kurz Iwona Warszawa 2008. (PDF całej publikacji dostępny w Internecie);
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: