Sztuka i literatura krytyczna - spec. kuratorstwo literatury 03-SLK-12PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Sztuka i literatura krytyczna – ich definiowanie, zakres znaczeniowy, dominujące tematy.
2. Sztuka i literatura krytyczna jako przekroczenie tradycyjnej estetyki.
3. Odbiór sztuki/literatury krytycznej – kompetencje odbiorcy.
4. Rozmaite uwarunkowania odbioru sztuki i literatury krytycznej:
- demograficzne i pokoleniowe,
- polityczne i społeczne,
- obyczajowe, moralne i religijne.
5. Tabu, szok i skandal w sztuce/literaturze krytycznej.
6. Sztuka i literatura krytyczna jako obszary estetycznego ryzyka.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- sytuować literaturę i sztukę krytyczną wobec tradycji estetycznej,
- dostrzec rolę i znaczenie literatury i sztuki krytycznej w kształtowaniu porządku kulturowo-społecznego,
- omówić na wybranych przykładach wzajemne relacje literatury i sztuki krytycznej z rzeczywistością społeczno-kulturową,
- sytuować literaturę i sztukę krytyczną wobec wartości i norm kulturowych, uprzedzeń i stereotypów,
- omówić podstawowe zagadnienia recepcji sztuki i literatury krytycznej,
- analizować i twórczo interpretować literaturę i sztukę krytyczną.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; biegle posługuje się podstawową terminologią; swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje tekst literacki oraz dzieło sztuki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego).
dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; dobrze posługuje się podstawową terminologią; dość sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, analizuje, interpretuje tekst literacki oraz dzieło sztuki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, podejmując próby wartościowania oraz odwołując się do literatury przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią; podejmuje zazwyczaj udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, stawia hipotezy interpretacyjne; poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki oraz dzieło sztuki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; na ogół poprawnie posługuje się podstawową terminologią; podejmuje po części udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, próbuje stawiać hipotezy interpretacyjne; zazwyczaj poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki oraz dzieło sztuki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; rzadko podejmuje próby wartościowania; zazwyczaj poprawnie – choć w umiarkowanym zakresie – odwołuje się do literatury przedmiotu; podejmuje lekturę tekstów teoretycznych i zazwyczaj rozumie większość głównych tez.
niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat sztuki i literatury krytycznej; nie potrafi poprawnie posługiwać się podstawową terminologią; nie umie zastosować nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, podejmuje nieudane próby analizy i interpretacji i wartościowania; nie potrafi zrekonstruować głównych tez tekstów teoretycznych, omawianych na zajęciach.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność na zajęciach.
- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach.
- praca (lub prace) o charakterze interpretacyjnym.
- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na kolokwium zaliczeniowym.
Praktyki zawodowe
- brak
Literatura
Zalecana literatura:
20-lecie: teatr polski po 1989, red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Korporacja Ha!art, Kraków 2010.
Bakke M., Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2012.
Butler J., Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, tłum. K. Krasuska, wstęp O. Tokarczuk, Warszawa 2008.
Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie - antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2009.
Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2002.
Kluszczyński R.W., Artyści pod pręgierz, krytycy sztuki od kliniki psychiatrycznej czyli najnowsze dyskusje wokół sztuki krytycznej w Polsce, „Exit” 1999, nr 4 (40).
Kostyrko T., Pojęcie dzieła sztuki a sztuka współczesna, „Estetyka i Krytyka” 2003, nr 5,
Kowalczyk I., Ciało i władza: polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002.
Zydorowicz J., Artystyczny wirus. Polska sztuka krytyczna wobec przemian kultury po 1989 roku, Warszawa 2005.
Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Bytom-Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: