Semiotyka kultury - spec. komunikacja medialna 03-SKU-12PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- semiotyka; teorie znaków,
- semiotyka wizualna,
- semiotyka ciała i mody,
- metafora i mit w perspektywie semiotycznej,
- semiotyka przestrzeni,
- semiotyka w mediach elektronicznych,
- semiotyka w reklamie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- posługiwać się pojęciami z zakresu semiotyki, semantyki i semiologii,
- dostrzegać interpretacyjny charakter zjawisk kultury i samodzielnie je interpretować,
- dostrzegać historyczną zmienność znaków oraz analizować przyczyny i konsekwencje zmian,
- dostrzegać praktyczne zastosowania semiotyki (w mediach, reklamie, biznesie, itp.),
- analizować zjawiska medialne w perspektywie semiotycznej,
- korzystać z narzędzi semiotycznych podczas konstruowania własnych wypowiedzi, tekstów oraz materiałów multimedialnych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność w trakcie zajęć oraz wartość merytoryczna wypowiedzi (udział w dyskusji),
- wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanych na każde zajęcia (według listy podanej na pierwszym spotkaniu).
Literatura
Zalecana literatura:
Z zagadnień semiotyki sztuk masowych, red. Alicja Helman, Maryla Hopfinger, Hanna Książek-Konicka, Wrocław, 1977.
Jacek Jadacki, 1990, O rozumieniu: z filozoficznych podstaw semiotyki, Warszawa.
Urszula Żegleń,2000, Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń.
Maria Lizisowa,2006, Tekst-kontekst-interpretacja: w poszukiwaniu semiotyczno-dyskursywnych wzorców konkretyzacji języka, Kraków.
Umberto Eco, 2007, Rakiem: gorąca wojna i populizm mediów, Warszawa.
Jerzy Pelc,1982, Wstęp do semiotyki, Warszawa .
Znak, styl, konwencja, wyb. Michał Głowiński, Warszawa, 1977.
Em Griffin, 2003, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk.
Apresjan, J.D., 1972, Definiowanie znaczeń leksykalnych jako zagadnienie semantyki teoretycznej, [w:] A.Wierzbicka, red., Semantyka i słownik, Wrocław, s.39-75.
Apresjan, J., D., 1982, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław.
Apresjan, J.D., 1994, Naiwny obraz świata a leksykografia, „Etnolingwistyka” 6, red.J.Bartmiński, Lublin, s. 5-12.
Bartmiński, J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.
Grzegorczykowa, R., 1998, Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia, [w:] Profilowanie w języku i w tekście, red. J.Bartmiński, R.Tokarski, Lublin, s. 9-19.
Lakoff, G., Johnson, M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa.
Wierzbicka, A., 1999, Język – umysł – kultura. Wybór prac, red. J.Bartmiński, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: