Sztuka książki polskiej - ścieżka wydawniczo-przekładowa 03-SKP-12JPODM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- czym jest sztuka książki?; próba zdefiniowania terminu i skonkretyzowania zagadnień pod nim ukrytych,
- w kręgu pięknej książki – rzecz o publikacjach nagrodzonych w konkursie PTWK na „Najpiękniejszą książkę roku”,
- Józef Wilkoń i jego „Don Kichot” – pretekst do dyskusji nad książką artystyczną,
- ilustrowane książki dla dzieci kiedyś; od twórczości Franciszki i Stefana Themersonów do Polskiej Szkoły Ilustracji,
- ilustrowane książki dla dzieci dziś – uwagi na marginesie twórczości Mizielińskich oraz działalności „lilipucich” wydawnictw,
- fenomen Iwony Chmielewskiej,
- mistrzowie pięknej książki polskiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu typografii oraz sztuki książki,
- umie rozróżnić i scharakteryzować poszczególne etapy w dziejach książki i jej zdobnictwa,
- potrafi prowadzić dialog ze specjalistami z dziedziny typografii, a w szczególności sztuki książki,
- umie wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej oceny walorów estetycznych książki.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na wszystkich zajęciach i aktywny w nich udział, zaliczenie prezentacji oraz egzaminu na ocenę bardzo dobry lub bardzo dobry minus (ocenę tę zapewni przygotowanie prezentacji oraz zdanie egzaminu świadczące o znakomitym opanowaniu wiedzy przekazanej na zajęciach).
dobry plus (+db; 4,5): obecność na wszystkich zajęciach i aktywny w nich udział oraz zaliczenie prezentacji oraz egzaminu na ocenę dobry plus (ocenę tę zapewni przygotowanie prezentacji lub zdanie egzaminu świadczące o niewielkich brakach w zakresie wiedzy przekazanej na zajęciach).
dobry (db; 4,0): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie prezentacji oraz egzaminu na ocenę dobry (ocenę tę zapewni przygotowanie prezentacji i zdanie egzaminu świadczące o niewielkich brakach w zakresie wiedzy przekazanej na zajęciach).
dostateczny plus (+dst; 3,5): jedna nieobecność oraz zaliczenie prezentacji i egzaminu na ocenę dostateczny plus (ocenę tę zapewni przygotowanie prezentacji i/lub zdanie egzaminu świadczące o pewnych brakach w zakresie wiedzy przekazanej na zajęciach).
dostateczny (dst; 3,0): jedna nieobecność oraz zaliczenie prezentacji i egzaminu na ocenę dostateczny (ocenę tę zapewni przygotowanie prezentacji i/lub zdanie egzaminu świadczące o większych, ale dopuszczalnych brakach w zakresie wiedzy przekazanej na zajęciach).
niedostateczny (ndst; 2,0): dwie i więcej nieobecności lub nieprzygotowanie prezentacji i niezaliczenie egzaminu.
Kryteria oceniania:
- aktywny udział w zajęciach,
- pozytywna ocena prezentacji przygotowanej przez Studenta na koniec zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Biernacka-Licznar Katarzyna, Jamróz-Stolarska Elżbieta, Paprocka Natalia, Lilipucia rewolucja, Warszawa 2018.
Repucho Ewa, „Nie robię sztuki. Pomagam czytać”. Poglądy Leona Urbańskiego na temat kształtowania szaty typograficznej książki. „Roczniki Biblioteczne” 2009, R. 53, s. 237-247.
Repucho Ewa, Bierkowski Tomasz, Typografia dla humanistów. O złożonych problemach projektowania edycji naukowych, Warszawa 2018.
Repucho Ewa, Typografia kompletna. Kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego, Wrocław 2016.
Skierkowska Elżbieta, Współczesna ilustracja książki, Wrocław 1970.
Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, pod red. M. Komzy, Wrocław 2003.
Widzieć. Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski i J. Mrowczyk, Kraków 2015.
Wiercińska Janina, Sztuka i książka, Warszawa 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: