Socjologia i ekonomia życia literackiego 03-SEZL-12SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- socjologia polska, socjologia autora, socjologia w literaturze,
- wpływ ekonomii na czytelnictwo, życie literackie i sytuację pisarza,
- wydawnictwo - interes i/czy misja?,
- technologia poczytności, czyli jak promować książkę?,
- przepis na bestseller dzisiaj,
- socjologia i ekonomia przedstawiona w utworze literackim.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna instytucje składające się na socjologiczny i ekonomiczny profil współczesnego życia literackiego,
- ma podstawową wiedzę na temat praw autorskich i ekonomicznych pisarza,
- potrafi opisać działanie mechanizmów marketingu (reklamy, popularyzacji) książki,
- umie opisać charakter, poziom i tendencje czytelnictwa w Polsce i zagranicą,
- rozumnie analizuje literackie przedstawienia relacji społeczno-ekonomicznych w wybranych utworach,
- posiada pogłębioną wrażliwość etyczną na ekonomiczne aspekty nierówności społecznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich, biegła umiejętność powiązania treści kursu z procesem wartościowania.
dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich, nieznacznie ograniczona umiejętność powiązania treści kursu z procesem wartościowania.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, wysoki poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, przyzwoity poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich. Dopuszczalne braki w zakresie wiedzy, nieuniemożliwiające jednak praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy w interpretacjach inicjowanych przez prowadzącego.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, podstawowy poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, niska samodzielność w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i słaba praktyczna umiejętność trafnego stosowania opanowanej wiedzy w podejmowanych analizach i interpretacjach tekstów teoretycznych i literackich. Wyraźne braki w zakresie wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w podejmowaniu działań interpretacyjnych, ale ich nie uniemożliwiające.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć z zakresu teorii literatury i kultury, socjologii, filozofii, antropologii kulturowej w zakresie przewidzianym przez kurs, niedopuszczalnie niski poziom wiedzy na temat powiązań literatury z kontekstami społecznymi, brak samodzielności w zakresie krytycznej analizy opanowanych pojęć i niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre'a Bourdieu. Raport z badań, pod rd. G. Jankowicza, P. Mareckiego, A. Pawęckiej, J. Sowy, T. Warczoka, Kraków 2014.
P. Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Kraków 2007.
M. Shell, Ekonomia literatury, Kraków 2015.
Literackie ekonomie, pod red. P. Wolskiego, P. Tomczoka, Katowice 2017.
Ekonomia po literacku, „Teksty Drugie” 1991, nr 5 (tu teksty m. in. J. Jedlickiego, J. Jarzębskiego.
P. Marecki, Za darmo. Ekonomia literatury cyfrowej, „Teksty Drugie” 2015, nr 3.
K. Szumlewicz, Miłość i ekonomia w literackich biografiach kobiet, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: