Seminarium dyplomowe 03-SD-31SDL
Treści programowe dla przedmiotu (seminarium literaturoznawcze):
- próba zdefiniowania obszaru zainteresowań badawczych studenta,
- zasady redakcji tekstu naukowego,
- zapis bibliograficzny - ćwiczenia praktyczne,
- zapis metodologii literaturoznawstwa,
- prezentacja zebranej literatury przedmiotu,
- prezentacja konspektu pracy dyplomowej,
- próba usytuowania wybranego zagadnienia w kontekście teoretycznoliterackim,
- prezentacja fragmentu pracy dyplomowej.
Treści programowe dla przedmiotu (seminarium językoznawcze):
- prezentacja podstawowych metod i teorii językoznawczych (strukturalizm, gramatyki transformacyjno-generatywnej, kognitywizmu),
- przedstawienie podstawowych teorii (i metod) komparatystycznych w dziedzinie językoznawstwa oraz kategorii socjologicznych, psychologicznych, kulturoznawczych i pojęć filozoficznych, wykorzystywanych w badaniach pogranicznych,
- zasady badania tekstu (analizy i interpretacji),
- przeprowadzenie wzorcowych analiz języka wybranych tekstów pod względem wybranej metodologii,
- zasady operowania elementami warsztatu naukowego (ze szczególnym zwróceniem uwagi na zapis bibliograficzny, przypisy, edycję tekstu naukowego itp.),
- prezentacja zasad kompozycji językoznawczej pracy naukowej,
- prezentacja podstawowych pojęć i reguł z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Seminarium literaturoznawcze:
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi prawidłowo i kompetentnie zaprezentować wyniki badań w formie pracy pisemnej,
- posiada znajomość najważniejszych metodologii, wykorzystywanych w badaniach literaturoznawczych,
- rozumie zasady wykorzystywania adekwatnej metodologii do własnych badań literackich,
- posiada umiejętność gromadzenia i wykorzystywania informacji naukowej; rekapitulowania i podsumowywania dyskusji, wyciągania wniosków
oraz umiejętność pracy w grupie,
- umie zawęzić obszar badań, zdefiniować problem badawczy.
Seminarium językoznawcze:
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna terminologię z zakresu językoznawstwa południowosłowiańskiego, zna językoznawcze metodologie badawcze
- potrafi ocenić przydatność poszczególnych metod językoznawczych i wdrożyć zyskaną wiedzę teoretyczną językoznawczą we własnej praktyce badawczej,
- potrafi zanalizować teksty pisane w poszczególnych językach, kategoryzować je i klasyfikować, porównać teksty spisywane w różnych epokach i wyłowić w nich innowacje, przedyskutować swe przemyślenia w mowie i piśmie,
- potrafi uogólnić wnioski płynące z analizy językowej tekstów oraz poprawnie je zwerbalizować i opisać, umie formułować argumentację wniosków naukowych,
- potrafi uzasadnić wybór tematu pracy licencjackiej i zastosowanej w niej metody badawczej, a także integrować wiedzę zyskaną w wyniku lektury tekstów naukowych,
- umie zaplanować i określić kompozycję językoznawczej pracy naukowej,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz uświadamia sobie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen (seminarium literaturoznawcze):
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Skala ocen (seminarium językoznawcze):
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa południowosłowiańskiego, bardzo dobrze opracowane zagadnienie badawcze, kompletna kompozycja pracy licencjackiej.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa południowosłowiańskiego z niewielkimi uchybieniami, bardzo dobrze opracowane zagadnienie badawcze z niewielkimi uchybieniami, kompletna kompozycja pracy licencjackiej.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa południowosłowiańskiego, dobrze opracowane zagadnienie badawcze, kompletna kompozycja pracy licencjackiej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość zagadnień z językoznawstwa południowosłowiańskiego z niewielkimi uchybieniami, dobrze opracowane zagadnienie badawcze z niewielkimi uchybieniami, kompletna kompozycja pracy licencjackiej.
dostateczny (dst; 3,0): słaba znajomość zagadnień z językoznawstwa południowosłowiańskiego z wieloma uchybieniami, słabo (poniżej 60%) opracowane zagadnienie badawcze z wieloma uchybieniami, kompletna kompozycja pracy licencjackiej.
niedostateczny (ndst; 2,0): słaba znajomość zagadnień z językoznawstwa południowosłowiańskiego z wieloma uchybieniami lub jej brak, słabo opracowane zagadnienie badawcze z wieloma uchybieniami lub nie opracowane czy opracowane tylko częściowo, brak oddanej pracy licencjackiej.
Kryteria oceniania:
- postępy w pisaniu pracy dyplomowej,
- dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach),
- obrona pracy dyplomowej.
Literatura
Zalecana literatura (seminarium literaturoznawcze):
Burzyńska A., Markowski M., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2007.
Culler J., Teoria literatury, Warszawa 1998.
Kaniewska B., Legeżyńska A., Teoria literatury. Skrypt dla studentów filologii polskiej, Poznań 2002.
Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 1983.
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską. Poradnik dla studentów, Kraków 2004.
Wójcik K., Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2005.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów.
Zalecana literatura (seminarium językoznawcze):
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, pod red. A. Wolański, Warszawa 2019.
Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967.
Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańki, Warszawa 2019.
Poradnik dla studentów piszących pracę licencjacką lub magisterską. Online: http://www.kaczmarek.waw.pl/ksiazki/poradnik_dla_studentow.pdf.
Szkutnik, Z. Metodyka pisania pracy dyplomowej. Poznań 2005.
Wójcik K., Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2005.
Bułat J., Topolewska O., Literatura podmiotu i przedmiotu. Wzory i przykłady opisów bibliograficznych, Białystok 2005.
PN-ISO 690, Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma, struktura, Warszawa 2002.
Lektury podane do opracowywania poszczególnych zagadnień pracy licencjackiej.
Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: