Gramatyka scs. na tle kulturowym 03-SCSW-12SPDL
TK_01 Rola i znaczenie języka scs. w dziejach narodów słowiańskich. Alfabety słowiańskie, zabytki piśmiennictwa. SCS_01
TK_02 Wartość głoskowa liter scs., zasady czytania i transkrypcji tekstów. SCS_03
TK_03 Charakterystyka systemu fonologicznego scs. SCS_02, SCS_04
TK_04 Tendencje rozwojowe języka prasłowiańskiego i ich rezultaty poświadczone w scs: redukcja i wokalizacja jerów, metateza, palatalizacje spółgłosek tylnojęzykowych. Analiza tekstu. SCS_02, SCS_04, SCS_06
TK_05 Rzeczownik – charakterystyka części mowy, budowa słowotwórcza, typy deklinacji rzeczowników, wzajemne wpływy deklinacyjne, zmiany w systemie deklinacyjnym. Analiza tekstu. SCS_02, SCS_05, SCS_06
TK_06 Zaimki i ich odmiana. Analiza tekstu. SCS_02, SCS_05, SCS_06
TK_07 Przymiotniki – charakterystyka, odmiana prosta i złożona, odmiana i stopniowanie. Analiza tekstu. SCS_02, SCS_05, SCS_06
TK_08 Liczebniki i ich odmiana. Analiza tekstu. SCS_02, SCS_05, SCS_06
TK_09 Czasownik – tematy czasowników, kategoria aspektu, tryby, typy koniugacji czasowników. Analiza tekstu. SCS_02, SCS_05, SCS_06
TK_10 Kategoria czasu, Czasy przeszłe proste: imperfectum, aoryst i jego odmiany. Czasy przeszłe złożone: perfectum i plusquamperfectum. Czas przyszły. Analiza tekstu. SCS_02, SCS_05, SCS_06
TK_11 Imiesłowy czynne i bierne. Analiza tekstu. SCS_02, SCS_05, SCS_06
TK_12 Osobliwości składni. Analiza tekstu. SCS_02, SCS_06
TK_13 Nowsze redakcje scs. Od staro-cerkiewno-słowiańskiego do cerkiewnosłowiańskiego. Analiza tekstu. SCS_01, SCS_06, SCS_07
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
SCS_01 opisać dziejową rolę języka scs na tle języków słowiańskich KW_03, KW_05, KW_14, KW_15, K_W24, K_U11, K_K03, K_K05
SCS_02 omówić najważniejsze zagadnienia gramatyki scs. KW_03, K_W13, K_W14, K_W15, K_W24, K_U11, K_U15, K_K01
SCS_03 czytać ze zrozumieniem i dokonywać transkrypcji tekstów scs. K_W03, K_W24, K_U16, K_K03
SCS_04 analizować krótkie fragmenty tekstu i objaśniać istotne procesy fonetyczne znajdujące odbicie w danym tekście K_W24, K_U06, K_U11, K_U15, K_K01
SCS_05 znaleźć odpowiednie leksemy reprezentatywne dla danego zagadnienia, zaklasyfikować je do odpowiedniej kategorii a następnie dokonać odmiany przez przypadki/rodzaje/liczby/osoby/czasy K_W24, K_U06, K_U11, K_U15, K_K01
SCS_06
przetłumaczyć krótkie fragmenty tekstów K_W24, K_U16
SCS_07 porównać starsze i młodsze redakcje tekstów równoległych K_W24, K_U16, K_K03
Literatura
Bartula Cz., Podstawowe wiadomości z języka staro-cerkiewno-słowiańskiego na tle porównawczym, Warszawa 2000 (lub wydania wcześniejsze).
Moszyński L., Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984 lub 2006.
Strutyński J., Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Kraków 1996.
Literatura uzupełniająca:
Cyryl i Metody. Apostołowie i nauczyciele Słowian, cz. I Studia, cz. II Dokumenty, red. Gajek J. MIC, Górka L. SVD, Lublin 1991.
Górka L. SVD, Święci Cyryl i Metody a pojednanie, Warszawa-Lublin 2001.
Leśny J., Konstantyn i Metody. Apostołowie Słowian. Dzieło i jego losy, Poznań 1987.
Słoński S., Wybór tekstów starosłowiańskich, Warszawa 1952.
Wójtowicz M., Początki pisma słowiańskiego, Poznań 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: