Gramatyka scs. na tle kulturowym 03-SCS-12SDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- powstanie, rola i znaczenie języka scs. w dziejach narodów słowiańskich; pierwsze alfabety słowiańskie i zabytki piśmiennictwa słowiańskiego,
- wartość głoskowa liter scs., zasady czytania i transkrypcji tekstów,
- struktura gramatyczna języka scs. – system fonetyczny i prozodia, a także tendencje rozwojowe języka prasłowiańskiego i ich rezultaty poświadczone w scs: redukcja i wokalizacja jerów, metateza, palatalizacje spółgłosek tylnojęzykowych,
- struktura gramatyczna języka scs. – system morfologiczny (rzeczownik - typy deklinacji rzeczowników, wzajemne wpływy deklinacyjne, zmiany w systemie deklinacyjnym); praca z tekstem,
- struktura gramatyczna języka scs. – system morfologiczny (przymiotnik – odmiana prosta i złożona, stopniowanie; zaimek – rodzaje i odmiana); praca z tekstem,
- struktura gramatyczna języka scs. – system morfologiczny (czasownik – tematy czasowników, aspekty, tryby, typy koniugacji); praca z tekstem,
- struktura gramatyczna języka scs. – system morfologiczny (czasownik – system temporalny i imiesłowy); praca z tekstem,
- psobliwości składni języka scs; praca z tekstem.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi opisać dziejową rolę języka scs na tle języków słowiańskich,
- potrafi omówić najważniejsze zagadnienia gramatyki scs., posługując się aparatem terminologicznym z zakresu przedmiotu,
- potrafi czytać ze zrozumieniem i dokonywać transkrypcji tekstów scs.,
- potrafi analizować krótkie fragmenty tekstu i objaśniać istotne procesy fonetyczne, a także zmiany w systemie morfologicznym języka znajdujące odbicie w danym tekście,
- potrafi znaleźć odpowiednie leksemy reprezentatywne dla danego zagadnienia, zaklasyfikować je do odpowiedniej kategorii a następnie dokonać - odmiany przez przypadki, rodzaje, liczby, osoby, czasy,
- potrafi przetłumaczyć krótkie fragmenty tekstów,
- potrafi porównać starsze i młodsze redakcje tekstów równoległych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywność w trakcie zajęć w ramach analizy tekstu źródłowego,
- zaliczenie kolokwium,
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Bartula Cz., Podstawowe wiadomości z języka staro-cerkiewno-słowiańskiego na tle porównawczym, Warszawa 2012 (lub wydania wcześniejsze).
Moszyński L., Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984.
Leśny J., Konstantyn i Metody. Apostołowie Słowian. Dzieło i jego losy, Poznań 1987.
Wójtowicz M., Początki pisma słowiańskiego, Poznań 2000.
Słoński S., Wybór tekstów starosłowiańskich, Warszawa 1952.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: