Kultura seryjności: Serial brytyjski 03-SB-21FKMDM
Przebieg zajęć:
• Wprowadzenie. Podstawowe informacje o serialach. Omówienie na podstawie serialu Derry Girls.
• Serializowanie Sherlocka (Sherlock BBC).
Literatura:
o Grażyna Stachówna, Serializowanie Sherlocka Holmesa, w: Seriale z różnych stron, pod red. Arkadiusza Lewickiego i Jacka Grębowca, Wrocław 2015, s. 13-37.
o Magdalena Lisowska-Magdziarz, Układ Słoneczny w pałacu pamięci. Sherlock BBC jako medialna narracja o wiedzy, w: Seriale z różnych stron, pod red. Arkadiusza Lewickiego i Jacka Grębowca, Wrocław 2015, s. 37-59.
• Zbrodnia, miasto i bohater (Sherlock BBC i Luther).
Literatura:
o Marta Kaprzyk, Londyński batman i homo aestheticus. Rola przestrzeni miejskiej i dekoracji pomieszczeń w brytyjskich miniserialach kryminalnych: Sherlock i Luther, , w: Seriale z różnych stron, pod red. Arkadiusza Lewickiego i Jacka Grębowca, Wrocław 2015, s. 59-71.
• Niepokoje współczesności (Wystawieni, Czarne lustro, Rok za rokiem)
Literatura:
o Iza Matusiak-Kempa, Wartości w perspektywie futurystycznej na przykładzie serialu Czarne lustro, w: Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje, pod red. Darii Bruszewskiej-Przytuły, Moniki Cichmińskiej, Anny Krawczyk-Łaskarzewskiej, Olsztyn 2014
• Antybohater (Life’s too short)
Literatura:
o Michał Januszkiewicz, Antybohater: kategoria modernistycznej literatury i antropologii literatury, w: Dwudziestowieczność, pod red. M. Dąbrowski, T. Wójcik, Warszawa 2004, s.299-310.
o Bernadetta Darska, To nas pociąga. O serialowych antybohaterach, Gdańsk 2012 (fragment: Zamiast wstępu. O fascynacji serialowym złem…)
• Gossip form, czyli coś wam powiem o sobie (Miranda, Fleabag)
Literatura:
o Małgorzata Major, Miranda vs. Hannah, ciało vs. ciało. Casus Mirandy i Dziewczyn, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, pod red. Małgorzata Major, Justyna Bucknall-Hołyńska (red.), Gdańsk 2014, s. 133-146.
o Justyna Bucknall-Hołyńska, Źródła brytyjskiego humoru w sitcomach Peep Show i Miranda, w: Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki, konwergencja, recepcja, pod redakcją Anny Krawczyk-Łaskarzewskiej, Aliny Naruszewicz-Duchlińskiej, Piotra Przytuły, Olsztyn 2014.
• Szekspir wymyślony (Upstart Crow)
Literatura:
o Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Szekspir, przekł. Stanisław Kasprzysiak, Warszawa 2001, s. 5-12.
• Udając na-prawdę. Mockument serialowy (Derek, Extras)
Literatura:
o Beata Kosińska-Krippner, Mock-dokumentary a dokumentalne fałszerstwa, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54/55 (lato-jesień), s. 190-210.
o Beata Kosińska-Krippner, Parodystyczna natura przywłaszczeń kodów faktualnych i konwencji w moc-dokumentach, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56 (zima), s. 47-72.
o Julia Gierczak, Kino i jego reprezentacje w brytyjskim sitcomie (od Spaced do Extras), „Panoptikum” 2011, nr 10, s. 183-195.
• „We may be a small country, but we're a great one, too”. Wielka Brytania w krzywym zwierciadle (Mała Brytania, Mała Brytania w Ameryce)
Literatura:
o Justyna Bucknall-Hołyńska, Amerykańskie adaptacje brytyjskich seriali, w: Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki – motywy – mutacje, pod red. Darii Bruszewskiej-Przytuły, Aliny Naruszewicz-Duchlińskiej, Olsztyn 2016
• Historia niezbyt serio (Allo, allo, Latający Cyrk Monty Pythona, Czarna żmija)
• Kilka słów o formatowaniu (Biuro)
Literatura:
o Michał Zygmunt, „The Office”, czyli jak przetrwać w wielkiej korporacji, w: Seriale. Przewodnik "Krytyki Politycznej", Warszawa 2011.
o Justyna Bucknall-Hołyńska, Amerykańskie adaptacje brytyjskich seriali, w: Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki – motywy – mutacje, pod red. Darii Bruszewskiej-Przytuły, Aliny Naruszewicz-Duchlińskiej, Olsztyn 2016
• Nostalgia i dziedzictwo (Downton Abbey i Koniec Parady)
Literatura:
o Patrycja Włodek, Mikrokosmos Downton Abbey, „EKRANY” 2012, nr 1-2, s. 88-89.
o Patrycja Włodek, Domniemany konserwatyzm heritage film, „EKRANY” 2012, nr 1-2, s. 56-60.
o Aleksandra Jakóbczak-Gola, Downton Abbey jako wyraz angielskiej tęsknoty za kategorią malowniczości i wzniosłości, w: Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje, pod red. Darii Bruszewskiej-Przytuły, Moniki Cichmińskiej, Anny Krawczyk-Łaskarzewskiej, Olsztyn 2014
• W świecie Jane Austen (Duma i uprzedzenie)
Literatura:
o Martyna Olszowska, „Duma i uprzedzenie” Jane Austen: historia Lizzy, w: Od Jane Austen do lana McEwana. ADAPTACJE LITERATURY BRYTYJSKIEJ, pod red. Alicji Helman i Bartosza Kazany, Warszawa 2011.
o Elżbieta Rokosz-Piejko, Znacie? To obejrzyjcie. Rzecz o brytyjskich serialowych adaptacjach powieści mniej lub bardziej klasycznych, w: Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje, pod red. Darii Bruszewskiej-Przytuły, Moniki Cichmińskiej, Anny Krawczyk-Łaskarzewskiej, Olsztyn 2014
• Rodzina królewska. Fakty i fikcja (The Crown i The Windsors)
Literatura:
o Robert Lacey, The Crown. Oficjalny przewodnik po serialu, t.1 i t.2, Białystok 2020
• Test końcowy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student /ka:
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień związanych z genologią i poetyką serialu brytyjskiego
ma pogłębioną wiedzę na temat światowej kultury medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań społecznych, politycznych i ekonomicznych
zna specyfikę telewizji i Internetu jako współczesnego medium komunikacyjnego
posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o zjawiskach i wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
wykazuje świadomość znaczenia zasad funkcjonowania w grupie (m.in. reguły kulturalnego współdziałania i słuchania, prowadzenia polemiki, formułowania sądów)
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania: Prezentacja multimedialna, test końcowy, aktywność na zajęciach.
Na ocenę bardzo dobrą: Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny poetyki i historii brytyjskiego serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (poświadczone testem końcowym), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu. Jest bardzo aktywny na zajęciach. Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym. Zna i potrafi krytycznie omówić literaturę przedmiotową.
Na ocenę dobrą z plusem: Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny poetyki i historii brytyjskiego serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (poświadczone testem końcowym), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu telewizyjnego. Aktywnie bierze udział w zajęciach, chętnie zabiera głos w dyskusji
Na ocenę dobrą: Student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny poetyki i historii brytyjskiego serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (poświadczone testem końcowym), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu.
Na ocenę dostateczną z plusem: Student poprawnie prezentuje wiedzę z dziedziny poetyki i historii brytyjskiego serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (poświadczone testem końcowym), dodatkowo potrafi posłużyć się zdobytą wiedzą w samodzielnym zadaniu analitycznym.
Na ocenę dostateczną: Student poprawnie prezentuje wiedzę z dziedziny poetyki i historii brytyjskiego serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (poświadczone testem końcowym).
Na ocenę niedostateczną: Student nie potrafi wyróżnić najważniejszych cech serialu brytyjskiego, nie potrafi wskazać podstawowych cech poetyki serialu oraz nie potrafi dokonać analizy serialu brytyjskiego, nie zna historii serialu brytyjskiego (poświadczone testem końcowym).
Literatura
Podana przy tematach zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: