Sztuka antyczna w kontekście literatury klasycznej 03-SAK-21KDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- sztuka antyczna – zakres i periodyzacja,
- sztuka utrwalona w eposach Homera (epoka mykeńska, Troja),
- sztuka na wyspie Minosa (kreteńskie pałace i kultura cykladzka),
- kolumna, tryglif i metopa – o porządkach architektonicznych,
- sztuka grecka – okres archaiczny,
- sztuka grecka – okres klasyczny,
- sztuka grecka – okres hellenistyczny,
- Rzymianie – naśladowcy i nowatorzy,
- sztuka monumentalna – od teatru do bazyliki,
- sztuka świecka a sztuka sakralna.
W cyklu 2020/SZ:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: Formy i metody e-oceny: Inne uwagi związane z kształceniem na odległość: brak uwag. |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- charakteryzować kolejne epoki starożytności grecko-rzymskiej ze wskazaniem najważniejszych zjawisk zachodzących w ówczesnej sztuce,
- przedstawić najważniejszych twórców sztuki greckiej i rzymskiej oraz ich dzieła,
- wskazać główne centra kulturowe antycznej Grecji i Rzymu na przestrzeni epok,
- wskazać podobieństwa i różnice między sztuką świecką i sakralną w starożytności,
- wymienić starożytne utwory literackie opisujące i komentujące dzieła sztuki antycznej,
- opisywać dzieła sztuki starożytnej, świadomie i trafnie posługując się terminologią specjalistyczną.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywność na zajęciach oraz ocena bardzo dobra uzyskana z egzaminu końcowego.
dobry plus (+db; 4,5): aktywność na zajęciach oraz ocena dobra plus uzyskana z egzaminu końcowego.
dobry (db; 4,0): aktywność na zajęciach oraz ocena dobra uzyskana z egzaminu końcowego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): umiarkowana aktywność na zajęciach oraz ocena dostateczny plus uzyskana z egzaminu końcowego.
dostateczny (dst; 3,0): umiarkowana aktywność na zajęciach oraz ocena dostateczny uzyskana z egzaminu końcowego.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności na zajęciach oraz ocena niedostateczny uzyskana z egzaminu końcowego.
Kryteria oceniania:
- aktywny udział w zajęciach,
- wiedza i umiejętności zaprezentowane na egzaminie pisemnym,
- odpowiedzi oceniane są w skali standardowej (2-5),
- warunkiem uzyskania zaliczenia jest opanowanie materiału na poziomie dostatecznym.
Literatura
Zalecana literatura:
Ałpatow Michał. W., Historia sztuki, t. 1: Starożytność, Warszawa 1968.
Bernhard Maria Ludwika, Sztuka grecka, Warszawa 1981.
Boardman John, Sztuka grecka, przeł. M. Burdajewicz, Toruń 1999.
Luce John Victor, Homer i epoka heroiczna, przeł. E. Skrzypczak, Warszawa 1987.
Michałowski Kazimierz, Jak Grecy tworzyli sztukę, wyd. 2, Warszawa 1986.
Nowicka Maria, Twarze antyku. Z dziejów portretu w Grecji i Rzymie, Warszawa 2000.
Sadurska Anna, W cieniu Panteonu. O sztuce starożytnego Rzymu, Warszawa 1965.
Dodatkowa lista lektur oraz wykaz źródeł elektronicznych zostaną podane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: