Sztuka antyczna w kontekście literatury klasycznej 03-SAK-21KDL
Informacje ogólne
1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Sztuka antyczna w kontekście literatury klasycznej
2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-SAK-21KDL
3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowy
4. Kierunek studiów: Filologia klasyczna
5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): I stopień
6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki
7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): II rok
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW): 30 h K
9. Liczba punktów ECTS: 4 punkty
10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: Katarzyna Krzak-Weiss, prof. UAM dr hab., weiss@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie
Informacje szczegółowe
Cele zajęć/przedmiotu:
‒ poznanie najważniejszych etapów rozwoju sztuki antycznej, periodyzacji oraz wyznaczników charakteryzujących kolejne etapy na przestrzeni epok w kręgu kultury greckiej i rzymskiej;
‒ zapoznanie z najwybitniejszymi dziełami sztuki antycznej (rzeźba, architektura, malarstwo, sztuka użytkowa) i jej twórcami;
‒ poznanie głównych centrów kultury starożytnej Grecji i Rzymu oraz ich stanu współczesnego;
‒ opanowanie terminologii związanej z opisem dzieła sztuki;
‒ wyrobienie szacunku dla dzieł sztuki jako świadectwa kultury minionych epok i źródła wiedzy o antyku;
‒ wskazanie sztuki antycznej jako źródła inspiracji dla sztuki europejskiej nowożytnej i współczesnej.
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu
Sztuka antyczna – zakres i periodyzacja SAK_01, SAK_02, SAK_03, SAK_06
Sztuka utrwalona w eposach Homera (epoka mykeńska, Troja) SAK_05, SAK_06
Sztuka na wyspie Minosa (kreteńskie pałace i kultura cykladzka) SAK_01, SAK_02, SAK_03, SAK_06
Kolumna, tryglif i metopa – o porządkach architektonicznych SAK_01, SAK_02, SAK_03, SAK_06
Sztuka grecka – okres archaiczny SAK_01, SAK_02, SAK_03, SAK_06
Sztuka grecka – okres klasyczny SAK_01, SAK_02, SAK_03, SAK_06
Sztuka grecka – okres hellenistyczny SAK_01, SAK_02, SAK_03, SAK_06
Rzymianie – naśladowcy i nowatorzy SAK_01, SAK_02, SAK_03, SAK_06
Sztuka monumentalna – od teatru do bazyliki SAK_01, SAK_02, SAK_03, SAK_06
Sztuka świecka a sztuka sakralna SAK_01, SAK_02, SAK_03, SAK_04, SAK_06
Informacje dodatkowe
1. Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU
Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Metoda analizy przypadków
…
2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU
Egzamin pisemny
…
3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury 10
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20
…
SUMA GODZIN 60
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów
SAK_01 Charakteryzować kolejne epoki starożytności grecko-rzymskiej ze wskazaniem najważniejszych zjawisk zachodzących w ówczesnej sztuce K_W10, K_W11, K_W13, K_U01, K_U07
SAK_02 Przedstawić najważniejszych twórców sztuki greckiej i rzymskiej oraz ich dzieła K_W11, K_W13, K_U01, K_U07
SAK_03 Wskazać główne centra kulturowe antycznej Grecji i Rzymu na przestrzeni epok K_W13, K_U01, K_U07
SAK_04 Wskazać podobieństwa i różnice między sztuką świecką i sakralną w starożytności K_U01, K_U07
SAK_05 Wymienić starożytne utwory literackie opisujące i komentujące dzieła sztuki antycznej K_W09, K_W13, K_U01, K_U07
SAK_06 Opisywać dzieła sztuki starożytnej, świadomie i trafnie posługując się terminologią specjalistyczną K_W11, K_U01, K_U07, K_U10
Kryteria oceniania
‒ aktywny udział w zajęciach
‒ wiedza i umiejętności zaprezentowane na egzaminie pisemnym
‒ odpowiedzi oceniane są w skali standardowej (2-5)
‒ warunkiem uzyskania zaliczenia jest opanowanie materiału na poziomie dostatecznym
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywność na zajęciach oraz ocena bardzo dobra uzyskana z egzaminu końcowego
dobry plus (+db; 4,5): aktywność na zajęciach oraz ocena dobra plus uzyskana z egzaminu końcowego
dobry (db; 4,0): aktywność na zajęciach oraz ocena dobra uzyskana z egzaminu końcowego
dostateczny plus (+dst; 3,5): umiarkowana aktywność na zajęciach oraz ocena dostateczny plus uzyskana z egzaminu końcowego
dostateczny (dst; 3,0): umiarkowana aktywność na zajęciach oraz ocena dostateczny uzyskana z egzaminu końcowego
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności na zajęciach oraz ocena niedostateczny uzyskana z egzaminu końcowego
Literatura
‒ Ałpatow Michał. W., Historia sztuki, t. 1: Starożytność, Warszawa 1968.
‒ Bernhard Maria Ludwika, Sztuka grecka, Warszawa 1981.
‒ Boardman John, Sztuka grecka, przeł. M. Burdajewicz, Toruń 1999.
‒ Luce John Victor, Homer i epoka heroiczna, przeł. E. Skrzypczak, Warszawa 1987.
‒ Michałowski Kazimierz, Jak Grecy tworzyli sztukę, wyd. 2, Warszawa 1986.
‒ Nowicka Maria, Twarze antyku. Z dziejów portretu w Grecji i Rzymie, Warszawa 2000.
‒ Sadurska Anna, W cieniu Panteonu. O sztuce starożytnego Rzymu, Warszawa 1965.
Dodatkowa lista lektur oraz wykaz źródeł elektronicznych zostaną podane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: