Słowniki i poradniki 03-S-PJ
Treści kształcenia: konwencje opisu stosowane w słownikach języka polskiego, prezentacja podstawowej współczesnej oferty leksykograficznej (słowniki wydane w formie papierowej, offline i online: ogólne, poprawnej polszczyzny, ortograficzne i interpunkcyjne, synonimów i antonimów, wyrazów obcych, frazeologiczne, skrótów i skrótowców, odmiany wyrazów, wymowy, etymologiczne, onomastyczne, inne) i rekomendowanych przez Radę Języka Polskiego poradników językowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student w pogłębiony sposób zna i rozumie podstawowe konwencje opisu stosowane w słownikach języka polskiego (papierowych, offline, online). Dysponuje wiedzą na temat współczesnej oferty leksykograficznej i rekomendowanych przez Radę Języka Polskiego poradników językowych. Ma wysoką świadomość faktu, że wymienione typy publikacji stanowią narzędzie wspomagające poprawne konstruowanie tekstów urzędowych.
Umiejętności: student potrafi korzystać z podstawowych słowników polszczyzny. W elementarny sposób charakteryzuje ich swoistość. Wskazuje przydatność tych publikacji oraz poradników językowych w pracy nad doskonaleniem tekstu. Potrafi poszukiwać rozwiązania problemów językowych w opracowaniach leksykograficznych i poradnikach.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do utrwalania w środowisku instytucji przekonania o przydatności słowników językowych i poradników w pracy urzędnika. Wyraża gotowość do aktualizowania informacji na temat współczesnej oferty leksykograficznej i z zakresu poradnictwa językowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
5,0 – aktywne uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie z testu zaliczeniowego minimum 85% punktów,
4,5 – aktywne uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie z testu zaliczeniowego 80% punktów,
4,0 - dość aktywne uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie z testu zaliczeniowego 75% punktów,
3,5 – zadowalająca aktywność na zajęciach, uzyskanie z testu zaliczeniowego 70% punktów,
3,0 - wystarczająca aktywność na zajęć, uzyskanie z testu zaliczeniowego 60% punktów,
2,0 – bardzo niska aktywność na zajęciach, niezaliczony test zaliczeniowy (uzyskanie poniżej 60% punktów).
Kryteria oceniania:
– aktywność na zajęciach
– wynik testu zaliczeniowego.
Literatura
Bańko M., Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa 2001.
Kwaśnicka-Janowicz A., Pałka P., Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków 2017, https://tmjp.pl/images/pdf/przewodnik_po_elektronicznych_zasobach.pdf
Piotrowski T., Zrozumieć leksykografię, Warszawa 2001.
Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, wyd. III rozszerz., Katowice 2009.
Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny, red. M. Bańko, M. Majdak, M. Czeszewski, http://www.leksykografia.uw.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: