Scenariopisarstwo - specjalizacja: kultura filmowa i medialna 03-S-22FKMDL
Zarys historyczny scenariopisarstwa. Scenariusz: film czy literatura?
Format scenariusza filmowego, wygląd zewnętrzny, grafika, strona tytułowa, czcionki itp. Przedstawienie konkursów scenariuszowych w Polsce i za granicą. Od pomysłu do ekspilikacji. Źródła pomysłów scenariuszowych: środki masowego przekazu, literatura i inne sztuki, doświadczenia scenarzysty. Zasady pisania eksplikacji i jej rola w procesie tworzenia scenariusza oraz w kontaktach z producentem i zespołem realizatorów
Od drabinki do treatmentu. Zasady tworzenia drabinki i treatmentu i ich rola w procesie pisania scenariusza filmowego. Analizy przykładowych drabinek i fragmentów treatmentu. Drabinka jako syntetyczny rozkład scen – pole dla scenarzysty; treatment jako streszczenie filmu (synopsis) – pole dla reżysera
Dramaturgia scenariusza – wymiar makro. Paradygmat Syda Fielda – konieczność czy balast scenariusza? Analiza „Okna na podwórze” Alfreda Hitchcoka
Mikrodramaturgia scenariusza. Dramaturgia sekwencji, sceny, ujęcia, kadru. Analizy konkretnych przykładów filmowych
Mikrodramaturgia scenariusza. Dramaturgia sekwencji, sceny, ujęcia, kadru. Analizy konkretnych przykładów filmowych
Dialog i monolog w scenariuszu. Rodzaje dialogu i monologu. Sposoby wprowadzania dialogu, prowadzenie dialogu, egzemplifikacja filmowa i scenariuszowa
Dialog i monolog w scenariuszu. Rodzaje dialogu i monologu. Sposoby wprowadzania dialogu, prowadzenie dialogu, egzemplifikacja filmowa i scenariuszowa
„Cisza” w filmie. Obraz imperatywem scenariusza, myślenie obrazami. Analiza filmu Krzysztofa Kieśłowskiego „Trzy kolory: Niebieski”
Bohater scenariusza. Sposoby przedstawiania bohatera w scenariuszu, aktor a rola – 2 godziny
Genologia filmowa a scenariusz. Cechy gatunkowe a kształt scenariusza: horror, melodramat, thriller
Scenariusz filmu krótkometrażowego. Różnice w długim i krótkim metrażu. Kondensacja, jasność wywodu, pointa
Scenariusz a wizja stylu, plastyczna, muzyczna itp. Scenariusz jako przyszłe dzieło filmowe. Scenarzysta a reżyser
Scenariusz dziełem zbiorowym. Praca w grupach na przygotowanych wcześniej mikroscenariuszach
Scenariusz a scenopis, różnice i podobieństwa
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
SCF_01 definiuje terminy występujące w scenariopisarstwie, rozpoznaje rozmaite formy scenariuszowe K_W07, K_W18
SCF_02 potrafi budować dramaturgię dzieła filmowego w tekście scenariuszowym oraz wykreować w nim postać filmową, potrafi także układać dialogi i monologi filmowe K_U14, K_U15, K_K11
SCF_03 potrafi skomponować scenę i sekwencję filmową w scenariuszu K_U14, K_U15, K_K11
SCF_04 potrafi napisać scenariusz filmu fabularnego krótkometrażowego K_U08, K_U10, K_U13, K_K01, K_K07,
SCF_05 potrafi powiązać scenariopisarstwo z przemysłem filmowym oraz kulturą filmową i innymi sztukami, głównie literaturą, wskazać między nimi zależności, korespondencje i różnice K_W08, K_W17, K_W23, K_W24, K_W25, K_K01,
SCF_06 właściwie wartościuje i ocenia różne scenariusze filmowe.
K_W07, K_U05
Kryteria oceniania
• praca końcowa – scenariusz krótkometrażowego filmu fabularnego (od 15 do 30 stron), praca powinna być złożona pod koniec semestru w terminie ustalonym przez prowadzącego,
• dodatkowe prace pisemne – krótkie wprawki scenariuszowe dotyczące rzeczywistości filmowej, eksplikacji, treatmentu i drabinki scenariuszowej.
Literatura
Maciej Karpiński, Niedoskonałe odbicie, Warszawa (kolejne wydania po roku 2000).
Jerzy Toeplitz, Scenariusz w rozwoju historycznym, „Kino” 1971, nr 5.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: