Kultura seryjności: Serial 03-S-21FKMDM
Opis treści kształcenia:
1. Showrunner, czyli kto? Przypadek Matthew Weinera ("Mad Men").
2. Z kina do serialu (Hitchcock, Fincher, Haynes, Scorsese).
3. Różne oblicza serialu medycznego ("House M.D.").
Literatura:
a) Mateusz Pijarski, Seriale medyczne. Ich tradycja i miejsce w światowej kinematografii, w: Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek i A. Wójtowic, Lublin 2015, s. 144-148.
b) Arkadiusz Lewicki, Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej, Wrocław 2011, s. 44-58 (rozdział o "House M.D.").
4. Miłość i medycyna ("The Knick"):
Literatura:
a) Marta Kaprzyk, Nowojorskie opowieści. „The Knick” Stevena Soderbergha jako serial medyczno-historyczny?, w: Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek i A. Wójtowic, Lublin 2015, s. 149-159.
5. Antybohater ("Breaking Bad", "Rodzina Soprano", "Louie"):
a) Michał Januszkiewicz, Antybohater: kategoria modernistycznej literatury i antropologii literatury, w: Dwudziestowieczność, red. M. Dąbrowski, T. Wójcik, Warszawa 2004, s. 299-310.
b) Mateusz Mirys, Od zera do dilera. Analiza tropów fabularnych serialu Breaking Bad, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 169-179.
6. Antybohaterka ("Dziewczyny", "The End of the F***ing World"):
Literatura:
a) Patrycja Włodek, Kochamy je nienawidzić, „EKRANY” 2015, nr 05, s. 80-84.
b) Joanna Chludzińska, Po prostu „Dziewczyny”, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 87-95.
c) Małgorzata Major, Miranda vs. Hannah, ciało vs. ciało. Casus „Mirandy” i „Dziewczyn”, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 133-146.
7. It's a Man's Man's Man's World ("Mad Men", "Top of the Lake", "Opowieść podręczna"):
Literatura:
a) Dawid Łucarz, Świat (bez) kobiet –„Top of the Lake” Jane Campion, w: Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek i A. Wójtowic, Lublin 2015, s. 123-133.
b) Martyna Olszowska, „Top of the Lake” – postkolonialne krajobrazy męskości, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 53-63.
8. It's NOT a Man's Man's Man's World ("Orange Is the New Black", "Upadek"):
Literatura:
a) Małgorzata Major, Kto się boi telewizji jakościowej? Przypadek serialu „The Fall”, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 217-230.
9. The truth is out there. Postmodernizm w wersji popularnej ("Z archiwum X"):
Literatura:
a) Krzysztof Loska, Postmodernizm i telewizja: „Z archiwum X”, w: Między powtórzeniem a innowacją: seryjność w kulturze, red. Alicja Kisielewska, Kraków 2004, s. 275-282.
b) Piotr Sitarski, Dokąd prowadzą ścieżki prawdy. O narracji w systemie rozrywkowym „Z archiwum X”, w: Między powtórzeniem a innowacją: seryjność w kulturze, red. Alicja Kisielewska, Kraków 2004, s. 283-294.
10. "Entering the town of Twin Peaks". Postmodernistyczne powroty ("Twin Peaks):
Literatura:
a) Ewelina Twardoch, Śmierć i dziewczyna. O nieoczywistej metafizyce zbrodni w serialach inspirowanych Miasteczkiem Twin Peaks, w: Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, red. M. Major, J. Bucknall-Hołyńska, Gdańsk 2014, s. 147-159.
b) Bolesław Racięski, Za czerwonymi zasłonami Lynch kontra telewizja, „Ekrany” 2016, nr 2.
11. Mistrz w małym formacie ("Crisis in Six Scenes"):
Literatura:
a) Kino amerykańskie: Twórcy, pod red. Elżbieta Durys, Konrad Klejsa, Kraków 2007 (rozdział o Woodym Allenie).
12. Prezentacja prac studentów (prezentacja multimedialna).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień związanych z genologią i poetyką serialu,
- ma pogłębioną wiedzę na temat światowej kultury medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań społecznych, politycznych i ekonomicznych,
- zna specyfikę telewizji jako współczesnego medium komunikacyjnego,
- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o zjawiskach i wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach,
- wykazuje świadomość znaczenia zasad funkcjonowania w grupie (m.in. reguły kulturalnego współdziałania i słuchania, prowadzenia polemiki, formułowania sądów).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny poetyki serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją). Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym. Zna i potrafi krytycznie omówić literaturę przedmiotową.
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje dogłębną wiedzę z dziedziny poetyki serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją). Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym.
dobry (db; 4,0): student prezentuje ugruntowaną wiedzę z dziedziny poetyki serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją).
dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje wiedzę z dziedziny poetyki serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją).
dostateczny (dst; 3,0): student prezentuje dostateczną wiedzę z dziedziny poetyki i historii serialu w przedstawianych podczas zajęć aspektach (wiedza potwierdzona testem), potrafi dokonać analizy wskazanego serialu (potwierdzone przygotowaną prezentacją).
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie potrafi wyróżnić najważniejszych cech serialu, nie potrafi wskazać podstawowych cech poetyki serialu (potwierdzone testem), nie przygotowuje w wyznaczonym terminie prezentacji.
Kryteria oceniania:
- test pisemny,
- prezentacja multimedialna.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podana przy tematach zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: