Kształcenie umiejętności rozumienia ze słuchu 03-RZS-11JPO
Czynniki wpływające na efektywność słuchania
Wzajemne relacje między umiejętnością słuchania a umiejętnościami mówienia, czytania i pisania
Słuchanie planowane i słuchanie przypadkowe, rola domysłu językowego w efektywnym słuchaniu (kwestia ogólnej nabywanej kompetencji językowej uczącego się polszczyzny)
Techniki nauczania rozumienia ze słuchu; słuchanie ekstensywne, słuchanie intensywne; techniki, typy zadań i ćwiczeń w fazie poprzedzającej słuchanie, w fazie słuchania jednokrotnego, w fazie słuchania dwukrotnego, w fazie po słuchaniu tekstu w języku polskim; materiały do kształcenia umiejętności rozumienia tekstu mówionego ze słuchu
Techniki sprawdzania stopnia opanowania umiejętności rozumienia tekstu mówionego ze słuchu
Samodzielne projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu umiejętności rozumienia polskiego tekstu mówionego ze słuchu
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz potrafi:
efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat metod i technik służących kształtowaniu u uczących się umiejętności rozumienia tekstu mówionego ze słuchu
właściwie, z uwzględnieniem potrzeb uczących się polskiego jako obcego, dobierać materiały dydaktyczne służące kształtowaniu umiejętności rozumienia tekstu mówionego ze słuchu
czytać ze zrozumieniem opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształtowania umiejętności rozumienia tekstu mówionego ze słuchu w języku polskim (i/lub w preferowanym przez słuchacza języku obcym)
samodzielnie zaprojektować szereg ćwiczeń służących kształtowaniu umiejętności rozumienia polskiego tekstu mówionego ze słuchu
czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu kształtowania umiejętności rozumienia polskiego tekstu mówionego ze słuchu
Kryteria oceniania
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów obejmujących zestaw ćwiczeń do kształcenia umiejętności rozumienia tekstu mówionego ze słuchu
Literatura
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych. Rozumienie ze słuchu, s. 137-162).
A. Burzyńska, Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w nauczaniu języka polskiego jako obcego. W: Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol”. Red. A. Dąbrowska. Wrocław 2004, s. 157-163.
E. Lipińska, Słuchanie – sprawność zaniedbywana. „Przegląd Polonijny” 4, 1994, s. 75-89.
E. Lipińska, Księżyc w butonierce. Ćwiczenia dla cudzoziemców doskonalące sprawność rozumienia ze słuchu na podstawie tekstów Andrzeja Sikorowskiego. Kraków 2007, s. 10-19.
A. Prizel-Kania, Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym. Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: