Regiony turystyczne wybranych państw Europy - specjalizacja kulturowa i turystyczna 03-RTP-22SDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie podstawowym informacji teoretycznych dotyczących dóbr kultury, turystyki kulturowej,
- prezentacja na poziomie podstawowym walorów przyrodniczych i antropogenicznych wybranych regionów turystycznych i państw europejskich,
- prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych obiektów zabytkowych wpływających na atrakcyjność turystyczną wybranego regionu/kraju,
- prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych powiązań wpływających na powstanie kategorii regionu turystycznego,
- prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych postaci związanych z omawianym krajem/regionem turystycznym i ich znaczeniem dla kultury narodowej/regionalnej,
- prezentacja na poziomie podstawowym najważniejszych zjawisk kultury w ujęciu chronologicznym i typologicznym,
- prezentacja na poziomie podstawowym związków między historią, sztuką, kulturą wybranych krajów i regionów a ich atrakcyjnością turystyczną,
- ukazanie związków geograficznych (morfologicznych, klimatycznych, hydrologicznych itp.) i kulturowych (artystycznych), wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,
- przedstawienie zależności geograficznych i kulturowych wybranych regionów i państw,
- prezentacja omawianych zjawisk w interdyscyplinarnych i intersemiotycznych powiązaniach z innymi dziedzinami nauki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać, zdefiniować i podać cechy charakterystyczne wybranych regionów turystycznych Europy,
- potrafi powiązać zjawiska z zakresu szeroko rozumianej kultury europejskiej,
- potrafi wyjaśnić związek wybranych wydarzeń historycznych z obszarem kulturowym Europy, rozpoznaje cechy narodowych i ponadnarodowych modeli kulturowych i potrafi określić ich atrakcyjność dla turystyki,
- potrafi opisać specyfikę procesów wpływających na atrakcyjność turystyczną wybranych regionów i poszczególnych państw, a także specyfikę relacji kulturowych między poszczególnymi regionami i kulturami,
- potrafi kompilować zdobytą na zajęciach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować najważniejsze elementy przestrzeni turystycznej i kulturowej wybranych regionów europejskich,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk walorów przyrodniczych i antropogenicznych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznych, politycznych, etnicznych, religijnych,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk determinujących atrakcyjność turystyczną, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu interdyscyplinarnym,
- umie kompilować i streszczać wiedzę zaczerpniętą z literatury teoretycznej, potrafi ją uogólniać i modyfikować.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość treści omawianych na zajęciach, bardzo dobra umiejętność analizy i interpretacji omawianych zagadnień, problemów i tekstów, bardzo dobra umiejętność formułowania sądów na temat turystyki kulturowej ustnie i pisemnie.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza umiejętność formułowania sądów na temat turystyki kulturowej ustnie i pisemnie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość treści omawianych na zajęciach, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów literackich, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat turystyki kulturowej ustnie i pisemnie.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niespełnienie powyższych kryteriów.
Literatura
Zalecana literatura:
Baskett S., Hiszpania, Warszawa 2009.
Bieńczyk G., Krajoznawstwo i jego związki z turystyką, Warszawa 2003.
Dunford M., Belgia i Luksemburg, Bielsko-Biała 2003.
Humphreys R., Czechy i Słowacja, Bielsko-Biała 1994.
Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Warszawa 2000.
Kruczek Z., Europa: geografia turystyczna, Kraków 2005.
Marek A., Islam: podstawowe informacje, Warszawa 2006.
McLachlan G., Niemcy: część południowa: Bawaria, Badenia Wirtembergia, Bielsko-Biała 1999.
Przewodnik po Europie. Cz. 1 [Francja, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Portugalia, Irlandia], tł. T. Bieroo, Bielsko-Biała 1992.
Ribeyre G., Szwecja: przewodnik, Warszawa 2008.
Rusin W., Węgry, Bielsko-Biała 2003.
Sakellariou M. B., Macedonia: 4000 years of Greek history and civilization, Ateny 1983.
Sendek R., Bułgaria. Pejzaż słońcem pisany, Kraków 2003.
Somerville Ch., Wielka Brytania, Warszawa 2008.
Strojny A., Rosja, Bielsko-Biała 2007.
Turystyka w naukach humanistycznych, red. R. Winiarski, Warszawa 2008.
Walasek J., Turystyka w Unii Europejskiej, Lublin 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: