Redakcja tekstu literackiego 03-RTL-21SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- edytorstwo i redakcja tekstu: od opracowania tekstu do kształtowania kultury literackiej,
- kompetencje i obowiązki redaktora wydawniczego,
- szacowanie wartości przekazu, spójności i logiki akcji, konstrukcji czasu, budowy dialogów, koherencji postaci,
- błąd językowy, błąd zamierzony (solecyzm), innowacja językowa, styl indywidualny,
- norma redakcyjna i językowa a innowacyjna natura literatury,
- zawartość a wygląd tekstu,
- redakcja e-tekstu,
- etyczne aspekty ingerencji w tekst literacki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie charakter i powagę pracy redaktorskiej; potrafi rozpoznać i scharakteryzować wady tekstu nienależycie zredagowanego,
- umie ocenić i zażegnać niedostatki logicznej i treściowej konstrukcji tekstu,
- odkrywa i poprawia błędy merytoryczne w tekście,
- potrafi ocenić jakość i konsekwencję zastosowanych rozwiązań stylistycznych oraz zaproponować odpowiednie zmiany,
- trafnie lokalizuje i poprawia błędy językowe,
- umie uporządkować i zaznaczyć akapity, ujednolicić konwencje zapisowe (kursywa, spacjowanie etc.), proponować rozwiązania dotyczące składu, łamania itd.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów i pojęć związanych z pracą redaktorską; bogata wiedza z zakresu błędów językowych, konwencji stylistycznych i składu; umiejętność zastosowania omawianej problematyki w realizacji praktycznej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie praktycznych składników kształcenia.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: niewielkie braki w znajomości problemów i pojęć związanych z pracą redaktorską; mniejsze umiejętności praktyczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów związanych z pracą redaktorską, opanowanie (na podstawowym poziomie) elementów praktycznych, podstawowa wiedza z zakresu błędów językowych, konwencji stylistycznych i składu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i problemów związanych z pracą redaktorską, elementarne opanowanie elementów praktycznych, braki w podstawowej wiedzy z zakresu błędów językowych, konwencji stylistycznych i składu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość problemów i pojęć, brak znamion opanowania elementarnych umiejętności praktycznych, brak wiedzy z zakresu błędów językowych, konwencji stylistycznych i składu.
Literatura
Zalecana literatura:
K. Górski Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975.
J. Trzynadlowski Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa 1976.
J. Starnawski Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979, wyd. 2 rozszerzone 1992.
L. Marszałek Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.
Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.
M. Ożóg, Książka elektroniczna, w: Liternet. Literatura i Internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002.
H.P. Willberg, F. Frossman, Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, Gdańsk 2011.
A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: