Redagowanie tekstów dziennikarskich - spec. dziennikarska 03-RTD-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- rodzaje tekstów i ich składowe; co to jest tekst dziennikarski?,
- tektonika tekstu dziennikarskiego - strategiczne pozycje tekstowe,
- segmentacja pisemnej wypowiedzi dziennikarskiej; rodzaje akapitów,
- lid - zaproszenie do lektury,
- nagłówek, jego modele i funkcje,
- "makroteksty wielokodowe" - składniki; polityka nadawania i poetyka odbioru,
- poetyka informacji dziennikarskiej; obiektywizm tekstu,
- komentowanie - podstawa działań publicystycznych; środki wartościujące, tonacje stylistyczne,
- liczby i dane - funkcje w przekazie dziennikarskim,
- elementy wizualne - fotografie, grafiki, infografiki,
- praca z materiałem,
- poprawność przekazu dziennikarskiego.
Zajęcia o charakterze warsztatowym. Wyposażają one studenta w wiedzę o specyfice tekstu dziennikarskiego, ze szczególnym akcentem na integralne elementy jego struktury. Zasadniczym celem ćwicze jest uksztaltowanie świadomości bogactwa narzędzi formalnych, jakimi dysponuje autor tekstu dziennikarskiego oraz wykształcenie umiejętności redagowania wielu wersji każdego z poznawanych segmentów. Wiadomości teoretyczne wykorzystuje się najpierw do analizy gotowych wypowiedzi dziennikarskich, nastepnie zaś - do realizacji zadań partycznych, stanowiących trzon przedmiotu. Sprawność redagowania poszczególnych elementów oraz ich doboru skorelowanego z charakterem i celem tekstu sprawdzone zostają pod koniec kursu w większych zadaniach, zwłaszcza przy przygotowywania artykułu problemowego na temat wybrany przez studenta.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna strukturę, funkcje, stylistykę (pełną charakterystykę) wybranych elementów tekstu dziennikarskiego,
- potrafi wskazać i nazwać wybrane elementy struktury tekstu dziennikarskiego,
- potrafi zredagować poszczególne elementy struktury tekstu dziennikarskiego, uwzględniając funkcjonalną specyfikę ich wariantów – oraz zbudować z nich spójną całość,
- potrafi dobrać elementy tekstu dziennikarskiego i środki językowe stosownie do celu wypowiedzi,
- potrafi zebrać, przeselekcjonować uporządkować w sproblematyzowanym porządku materiał będący podstawą planowanego artykułu,
- potrafi współpracować w środowisku społecznym (kulturalnym, politycznym itp.), zdobywając informacje i opinie niezbędne w pracy dziennikarskiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność wskazywania swoistych właściwości różnych rodzajów tekstów; bardzo dobra umiejętność omawiania tekstologicznej specyfiki przekazu medialnego; bardzo dobra umiejętność poprawnego pod względem językowym i merytorycznym redagowania tekstów dziennikarskich zróżnicowanych pod względem środka przekazu i funkcji; bardzo dobra umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych; bardzo dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, bardzo wysoka kultura dyskusji; bardzo dobra umiejętność współpracy w zespole.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – poprawnego pod względem językowym i merytorycznym redagowania tekstów dziennikarskich zróżnicowanych pod względem środka przekazu i funkcji oraz ich krytycznego analizowania.
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność wskazywania swoistych właściwości różnych rodzajów tekstów; dobra umiejętność omawiania tekstologicznej specyfiki przekazu medialnego; dobra umiejętność poprawnego pod względem językowym i merytorycznym redagowania tekstów dziennikarskich zróżnicowanych pod względem środka przekazu i funkcji; dobra umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych; dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych; wysoka kultura dyskusji; dobra umiejętność współpracy w zespole.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność wskazywania swoistych właściwości różnych rodzajów tekstów; zadowalająca umiejętność omawiania tekstologicznej specyfiki przekazu medialnego; zadowalająca umiejętność poprawnego pod względem językowym i merytorycznym redagowania tekstów dziennikarskich zróżnicowanych pod względem środka przekazu i funkcji; zadowalająca umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych; zadowalająca umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych; zadowalająca kultura dyskusji; zadowalająca umiejętność współpracy w zespole.
dostateczny (dst; 3,0): niezadowalająca umiejętność wskazywania swoistych właściwości różnych rodzajów tekstów; przeciętna umiejętność omawiania tekstologicznej specyfiki przekazu medialnego; zadowalająca umiejętność poprawnego pod względem językowym i merytorycznym redagowania tekstów dziennikarskich zróżnicowanych pod względem środka przekazu i funkcji; słaba umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych; słaba umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych; niska kultura dyskusji; niezadowalająca umiejętność współpracy w zespole.
niedostateczny (ndst; 2,0): nieumiejętność wskazywania swoistych właściwości różnych rodzajów tekstów; niezadowalająca umiejętność omawiania tekstologicznej specyfiki przekazu medialnego; brak umiejętności poprawnego pod względem językowym i merytorycznym redagowania tekstów dziennikarskich zróżnicowanych pod względem środka przekazu i funkcji oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu, w tym brak umiejętności samodzielnego komentowania prac teoretycznych, nieumiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, bierność w dyskusji, nieumiejętność pracy w zespole.
Kryteria oceniania:
- bieżące przygotowanie do zajęć (znajomość lektur, zredagowanie tekstów, zgromadzenie materiału do analiz),
- aktywność,
- zaliczenie samodzielnie zredagowanych prac (wprawek i ćwiczeń dziennikarskich, zadań analitycznych, artykułu problemowego),
- pozytywna ocena z pisemnego kolokwium na koniec semestru (treści teoretyczne i powiązane z nimi zadania praktyczne).
Uwaga, limit nieobecności (bez względu na powód): 2.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Bańko, Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy, które się lubią, Warszawa 2011.
S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999 i nast.
Encyklopedia wiedzy o języku polskim (wybrane hasła), red. S. Urbańczyk, Wrocław 1991 i nast.
J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999 i nast.
E. Kozarzewska, Czasowniki mówienia we współczesnym języku polskim. Studium semantyczno-składniowe( wybrane fragmenty), Warszawa 1990.
W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
K. Urbanowicz, Oko za oko, „Press”, maj 2001.
Wielki słownik ortograficzny PWN ( z zasadami pisowni i interpunkcji), red. E. Polański, wydanie nie wcześniejsze niż Warszawa 2016, aktualizacje i uzupełnienia w Internecie (m. in. na str. Poradni Językowej PWN)
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2004 lub późniejsze.
M. Wojtak, Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy (wybrane fragmenty), Lublin 2010.
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński (wybrane fragmenty), Lublin 2001.
D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
[bez autora, opr. red.], Dziennikarstwo wizualne, „Press” 3/2002.
[bez autora, opr. red.], Fachowcy chwalą i fachowcy krytykują „Press” 2002/3.
[bez autora, opr. red.], Raport: Statystyka każdemu może pomóc, „Focus”, luty 2003, s. 50-57.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: