Różnica i różnorodność społeczna 03-RRS-21PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- tożsamość osób z niepełnosprawnością w kontekście rozwoju technologii (medycznych oraz komunikacyjnych),
- zdrowie, dysfunkcja, niepełnosprawność,
- koncepcja "capabilities approach",
- prekaryzm; społeczne i ekonomiczne czynniki rozwoju prekariatu,
- sytuacja migrantów,
- egoizm i adultyzm,
- wady demokracji liberalnej i demokracji uczestniczącej z perspektywy feministek,
- problemy ludzi starszych w społeczeństwie i ageism,
- konstrukcja tożsamości LGBT,
- teoria queer,
- trzy rodzaje praw człowieka a uniwersalność praw człowieka; quiz (zadanie badawcze).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie położenie społeczne i tożsamość osób z niepełnosprawnością,
- zna i definiuje pojęcia zdrowia, dysfunkcji, niepełnosprawności,
- umie posłużyć się teorią capabilities approach w kontekście upośledzenia funkcjonowań społecznych, ekonomicznych, edukacyjnych, etc.,
- potrafi wymienić czynniki rozwoju prekariatu w odniesieniu do rozmaitych grup,
- potrafi zilustrować egoizm, adultyzm przykładami,
- umie określić wady demokracji liberalnej i partycypacyjnej z perspektywy feministek,
- zna położenie osób starszych w społeczeństwie,
- rozumie konstrukcję tożsamości LGBT,
- rozumie teorię queer,
- rozróżnia trzy rodzaje praw człowieka i potrafi zdefiniować prawa człowieka w kontekście poznanych dokumentów i tekstów a także stworzyć eksperymentalny quiz.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie) dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
Literatura
Zalecana literatura:
Benhabib, Sheyla. Prawa Innych. Przybysze, rezydenci, obywatele. Tł. M. Filipczuk. Wydawnictwo krytyki Politycznej. Warszawa 2015.
Wlazło, M. „Prekariat i niepełnosprawność–o tymczasowości i niepewności edukacji, rehabilitacji, pracy i życia.” Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 2014, nr 6, 33-47.
Paszkowicz, M. A. „Niepełnosprawność w świetle koncepcji zorientowanej na ludzkie możliwości.” Prakseologia 2014, nr 156, 205-224.
Brzozowska-Brywczyńska, M. „Why wear a prosthetics when you could become a superhero instead? Dzieci, protezy i kilka uwag o tym, jak słownik krytycznych studiów nad niepełnosprawnością może wzbogacić język nowych studiów nad dzieciństwem.” Przegląd Socjologii Jakościowej 2017, nr 13(4), 14-28.
Kola, A. M. „Upokorzenie (w) pracy socjalnej (na przykładzie ageizmu i przemocy wobec osób starszych).” Parezja. Forum Młodych Pedagogów Przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN 2014, nr 2, ss. 38-54). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2014.
Kropińska, S., Tobis, S., Jakrzewska-Sawińska, A., & Wieczorowska-Tobis, K. „Dlaczego boimy się starości? Why we are afraid of aging?” G E R I A T R I A 2013; 7, 19-23
Trempała, J. „Ageizm a funkcjonowanie i rozwój ludzi starszych.” Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne 2014, nr 1, 9-22.
Phillips, Anne. "Czy feministki muszą zrezygnować z liberalnej demokracji". W: P. Śpiewak (red.), Piotr Rymarczyk (tłum.) Przyszłość demokracji: wybór tekstów. Aletheia, Warszawa 2005, 281-305.
Standing, Guy, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Tł. Paweł Kaczmarski i Mateusz Karolak, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2016.
Wojciechowski, Bartosz. "Prawa człowieka. Zagadnienia podstawowe." Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna 3.2 (2014): 238-252.
Lohmann, Georg. "„Kolektywne” prawa człowieka źródłem ochrony mniejszości?." Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna 3.1 (2014): 6-22.
Mizielińska, Joanna. "Idee pogubione w czasie–polityka LGBT vs teoria queer w Polsce i na Zachodzie." Przegląd Kulturoznawczy 3 (13) (2012).
Majka, Rafał. "Polityka tożsamościowa organizacji gejowsko-lesbijskich w Polsce a polityka „queer''". InterAlia. Pismo poświęcone studiom queer. 3(2009).
Rams, Paweł. "Queerowanie mediów. O ponowoczesnych przestrzeniach emancypacji" Interalia. Pismo poświęcone studiom queer. 6. (2011).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: