Rynek literatury i sztuki - spec. kuratorstwo literatury 03-RLS-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- rynek i obiegi sztuki i literatury w Polsce – podstawowe definicje, pojęcia i praktyka funkcjonowania w perspektywie historycznej i współczesnej.
- ekonomiczne uwarunkowania prowadzenia, dystrybucji i upowszechniania kultury w Polsce.
- akty prawne regulujące działalność w obszarze kultury w Polsce.
- znaczenie działalności kulturalnej w wymiarze ekonomicznym, społecznym, politycznym, kulturotwórczym.
- sposoby dystrybucji literatury i sztuki, charakterystyka środków przekazu.
- materialna i niematerialna wartość dzieła sztuki i dzieła literackiego.
- tworzenie projektu promocyjnego i dystrybucyjnego w zakresie twórczości artystycznej z uwzględnieniem realnych uwarunkowań.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- omówić obiegi kultury z uwzględnieniem działalności komercyjnej i niekomercyjnej,
- wskazać sposoby finansowania działalności kulturalnej w Polsce i praktycznie wykorzystać pozyskaną wiedzę na ten temat w odniesieniu do różnych dziedzin twórczości,
- samodzielnie poszukiwać rozwiązań i interpretacji prawnych w zakresie organizacji i działalności rynku sztuki w Polsce,
- uzasadnić cele konkretnej działalności w obszarze kultury w perspektywie ekonomicznej, symbolicznej i kulturotwórczej,
- omówić organizację rynku wydawniczego w Polsce z podziałem na różnorodne nośniki,
- opracować propozycję kampanii promocyjnej w zakresie literatury lub sztuki, uzasadniając proponowane rozwiązania oraz analizując zasięg i możliwe efekty jej oddziaływania,
- samodzielnie ocenić i uzasadnić sąd dotyczący wartości symbolicznej, kulturowej i ekonomicznej wskazanego dzieła sztuki i dzieła literackiego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną, pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat rynku i obiegów sztuki i literatury w Polsce, w stopniu zaawansowanym zna i interpretuje definicje, pojęcia i zasady funkcjonowania kultury w perspektywie historycznej i współczesnej; biegle referuje ekonomiczne uwarunkowania prowadzenia, dystrybucji i upowszechniania kultury w Polsce, poszukując rozwiązań alternatywnych; posiada orientację dotyczącą aktów prawnych regulujących działalność w obszarze kultury w Polsce i zna sposoby pogłębiania i aktualizacji tej wiedzy, trafnie i przekonująco uzasadnia znaczenie konkretnych przykładów działalności kulturalnej w wymiarze ekonomicznym, społecznym, politycznym, kulturotwórczym; potrafi formułować i wyczerpująco argumentować swoje sądy; potrafi przygotować oryginalny projekt promocyjny i dystrybucyjny w zakresie kultury i rynku wydawniczego.
dobry plus (+db; 4,5): student posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat rynku i obiegów sztuki i literatury w Polsce, w stopniu zaawansowanym zna i interpretuje definicje, pojęcia i zasady funkcjonowania kultury w perspektywie historycznej i współczesnej; bardzo dobrze potrafi referować ekonomiczne uwarunkowania prowadzenia, dystrybucji i upowszechniania kultury w Polsce, poszukując rozwiązań alternatywnych; posiada orientację dotyczącą aktów prawnych regulujących działalność w obszarze kultury w Polsce i zna sposoby pogłębiania i aktualizacji tej wiedzy, trafnie uzasadnia znaczenie konkretnych przykładów działalności kulturalnej w wymiarze ekonomicznym, społecznym, politycznym, kulturotwórczym; potrafi formułować i trafnie argumentować swoje sądy; potrafi przygotować ciekawy projekt promocyjny i dystrybucyjny w zakresie kultury i rynku wydawniczego.
dobry (db; 4,0): student posiada pogłębioną wiedzę na temat rynku i obiegów sztuki i literatury w Polsce, dobrze zna i interpretuje definicje, pojęcia i zasady funkcjonowania kultury w perspektywie historycznej i współczesnej; trafnie referuje ekonomiczne uwarunkowania prowadzenia, dystrybucji i upowszechniania kultury w Polsce; posiada orientację dotyczącą aktów prawnych regulujących działalność w obszarze kultury w Polsce i potrafi opisać sposoby pogłębiania i aktualizacji tej wiedzy, trafnie uzasadnia znaczenie konkretnych przykładów działalności kulturalnej w wymiarze ekonomicznym, społecznym, politycznym, kulturotwórczym; potrafi formułować i argumentować swoje sądy; potrafi przygotować interesujący projekt promocyjny i dystrybucyjny w zakresie kultury i rynku wydawniczego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada wiedzę na temat rynku i obiegów sztuki i literatury w Polsce, zna i interpretuje definicje, pojęcia i zasady funkcjonowania kultury w perspektywie historycznej i współczesnej; referuje ekonomiczne uwarunkowania prowadzenia, dystrybucji i upowszechniania kultury w Polsce; posiada orientację dotyczącą aktów prawnych regulujących działalność w obszarze kultury w Polsce i potrafi wskazać sposoby jej pogłębiania i aktualizacji wiedzy, uzasadnia znaczenie konkretnych przykładów działalności kulturalnej w wymiarze ekonomicznym, społecznym, politycznym, kulturotwórczym; potrafi formułować i argumentować swoje sądy; potrafi przygotować autorski projekt promocyjny i dystrybucyjny w zakresie kultury i rynku wydawniczego.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada orientację w zakresie rynku i obiegów sztuki i literatury w Polsce, zna definicje, pojęcia i zasady funkcjonowania kultury w perspektywie historycznej i współczesnej; potrafi wskazać ekonomiczne uwarunkowania prowadzenia, dystrybucji i upowszechniania kultury w Polsce; posiada orientację dotyczącą aktów prawnych regulujących działalność w obszarze kultury w Polsce i potrafi wskazać sposoby jej pogłębiania i aktualizacji wiedzy, potrafi omówić znaczenie konkretnych przykładów działalności kulturalnej w wymiarze ekonomicznym, społecznym, politycznym, kulturotwórczym; potrafi formułować i argumentować swoje sądy; z pomocą prowadzącego potrafi przygotować projekt promocyjny i dystrybucyjny w zakresie kultury i rynku wydawniczego.
niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada niezadowalającą wiedzę na temat rynku i obiegów sztuki i literatury w Polsce, nie zna definicji, pojęć i zasad funkcjonowania kultury w perspektywie historycznej i współczesnej; nie potrafi wskazać ekonomicznych uwarunkowań prowadzenia, dystrybucji i upowszechniania kultury w Polsce; posiada niewystarczającą orientację w zakresie aktów prawnych regulujących działalność w obszarze kultury w Polsce, ma problemy z omówieniem znaczenia konkretnych przykładów działalności kulturalnej; nie potrafi formułować i argumentować swoich sądów; nie przygotuje projektu promocyjnego i dystrybucyjnego w zakresie kultury i rynku wydawniczego.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność na zajęciach,
- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach,
- przygotowanie prezentacji lub dyskusji na wybrany temat,
- przygotowanie i zaprezentowanie projektu zaliczeniowego,
- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowany w ramach prezentacji zaliczeniowej.
Literatura
Zalecana literatura:
Anderson C., Długi ogon. Ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos, Poznań 2008.
Bauman Z., Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2011.
Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki, red. B. Jung, Warszawa 2011.
Frey B., Arts and Economics: Analysis and Cultural Policy, Springer, Berlin 2000.
Johns A., Piracy. The Intellectual Property Wars from Gutenberg to Gates, Chicago-London 2009.
Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwinska, J. Purchla, Warszawa 2013.
Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Warszawa 2010.
Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. K. Zalasińska, W. Kowalski, Wolters Kluwer 2011.
Świtała M., Zachowania konsumentów i marketing na rynku książki, Warszawa 2005.
Thorsby D., Ekonomia i kultura, Warszawa 2010.
Towse R., Ekonomia kultury. Kompendium, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: