Kino europejskie: Radzieckie kino pieriestrojki 03-RKP-12FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- konteksty radzieckiego kina pieriestrojki,
- zmiany dotyczące problematyki podejmowanej w radzieckim kinie pieriestrojki,
- poetyka kina pieriestrojkowego,
- najważniejsze filmy omawianego okresu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania filmów,
- ma szczegółową wiedzę dotyczącą kinematografii radzieckiej okresu pieriestrojki, omawianej w kontekście właściwych dla niej uwarunkowań społeczno-politycznych i kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji literackich,
- ma wiedzę i orientację dotyczącą radzieckiego życia kulturalnego omawianego kresu, ze szczególnym uwzględnieniem kultury filmowej i literackiej,
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę dotyczącą radzieckiego kina pieriestrojki, potrafi na jej podstawie zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska dotyczące omawianych zagadnień i kontekstów, wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, jego wiedza znacznie wykracza poza wymagania podstawowe.
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje pogłębioną wiedzę dotyczącą radzieckiego kina pieriestrojki, potrafi zinterpretować konkretne problemy oraz porównać wybrane zjawiska filmowe, scharakteryzować różne konteksty.
dobry (db; 4,0): student wykazuje dobrą znajomość radzieckiego kina pieriestrojki, potrafi zinterpretować konkretne problemy oraz wskazać najistotniejsze konteksty.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje podstawową wiedzę na temat radzieckiego kina pieriestrojki i jego podstawowych kontekstów.
dostateczny (dst; 3,0): student poprawnie, w sposób wyłącznie odtwórczy, prezentuje elementarną wiedzę dotyczącą radzieckiego kina pieriestrojki.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował podstawowej wiedzy dotyczącej radzieckiego kina pieriestrojki.
Kryteria oceniania: test zaliczeniowy (maksymalna liczba punktów: 20):
bardzo dobry (bdb; 5,0): 18-20 punktów,
dobry plus (+db; 4,5): 16-17 punktów,
dobry (db; 4,0): 14-15 punktów,
dostateczny plus (+dst; 3,5): 12-13 punktów,
dostateczny (dst; 3,0): 11-12 punktów,
niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 11 punktów.
Literatura
Zalecana literatura:
Lektury:
Gorlewska Paulina, Kino pierestrojki wobec przeszłości, w: Kino postradzieckie. Trauma doświadczenia sowieckiego w rosyjskich filmach fabularnych po 1991 roku, Kraków 2021, s. 37-43.
Kochańczyk Jan, Pieriestrojka. Okres przejściowy. Polska i reszta świata, w: Filmowe kłamstwa i manipulacje, czyli sposób na pranie mózgu, 2012, s. 288-299.
Majmurek Jakub, Kira Muratowa – przewrotny witalizm, dwutygodnik.com. https://www.dwutygodnik.com/artykul/1045-kira-muratowa--przewrotny-witalizm.html.
Sadowski Jakub, Młody, czyli mniej radziecki. Wokół figury wyobcowania w kinematografii pieriestrojki, „Ethos” 2017, nr 1, s. 246-259.
Wojnicka Joanna, Inna pieriestrojka, w: Prorocy, kapłani, rewolucjoniści. Szkice z historii kina rosyjskiego, Kraków 2019, s. 359-369.
Wojnicka Joanna, Kino sowieckie i rosyjskie, w: Kino końca wieków. Historia kina, t. 4, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowa, Rafał Syska, Kraków 2019, s. 373-421.
Wojnicka Joanna, „Pan Dekorator” Olega Tiepcowa. Palimpsest w stylu moderne, w: Prorocy, kapłani, rewolucjoniści. Szkice z historii kina rosyjskiego, Kraków 2019, s. 371-395.
Zwierzchowski Piotr, Karen Szachnazarow. Rosyjskie sny Karena, w: Autorzy kina europejskiego V, red. Alicja Helman i Andrzej Pitrus, Kraków 2009, s. 261-276.
Filmy do obejrzenia:
Chłodne lato pięćdziesiątego trzeciego (1987) reż. Aleksandr Proszkin.
Kurier (1986) reż. Karen Sachnazarow.
Mała Wiera (1988) reż. Wasilij Piczuł.
Pan Dekorator (1987) reż. Oleg Tiepcow.
Pokuta (1986) reż. Tengiz Abuładze.
Syndrom asteniczny (1989) reż. Kira Muratowa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: