Relacje interkulturowe w Europie Środkowej i Południowej - specjalizacja kultury południowo- i zachodniosłowiańskiej 03-RI-11SDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja definicji terminów związanych z relacjami interkulturowymi omawianego obszaru (dialog międzykulturowy, ponadnarodowy model kultury, kultura narodowa, świadomość narodowa, komunikacja kulturowa, rodzaje komunikacji międzykulturowej),
- Europa Środkowa a Półwysep Bałkański (związki historyczno-kulturowe),
- paradygmaty cywilizacyjne i tradycje współtworzące kultury słowiańskie w Europie Środkowej i Południowej,
- tradycja cyrylo-metodejska w Europie Środkowej i Południowej,
- kultura prawosławna w Rzeczpospolitej XVI-XVII wieku jako przykład dialogu międzykulturowego,
- binarna opozycja swój/obcy jako problem badawczy komunikacji międzykulturowej,
- kultura monastyczna na Bałkanach,
- tureckie dziedzictwo Bałkanów,
- źródła barier w komunikacji interkulturowej (etnocentryzm, uprzedzenia, stereotypy, język).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada zaawansowaną wiedzę na temat teorii kultury, jej głównych pojęć, kierunków, szkół i przedstawicieli; zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w naukach humanistycznych i potrafi ją zastosować w celu opisów zjawisk komunikacji międzykulturowej; potrafi syntetycznie i analitycznie zinterpretować wzorcowe kulturowe charakterystyczne dla wspólnoty narodowej,
- posiada zaawansowaną wiedzę o analogiach i różnicach kulturowych i religijnych krajów Półwyspu Bałkańskiego; posiada zaawansowaną wiedzę o specyfice kulturowej Słowiańszczyzny południowej; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i syntetyzować wiedzę filologiczną i slawistyczną przy użyciu różnych źródeł i narzędzi badawczych,
- wykazuje zaawansowaną wiedzę na temat symboliki związanej z kulturą narodową, zna jej źródła, genezę, semantykę oraz wzajemne relacje poszczególnych składników pola symbolicznego; potrafi samodzielnie przedstawić ustną wypowiedź w języku polskim,
- posiada zaawansowaną wiedzę na temat specyfiki krajów słowiańskich Półwyspu Bałkańskiego i Europy Środkowej, ich historii i wzajemnych stosunków; ma uporządkowaną rozszerzoną wiedzę na temat historii literatury kraju specjalności, zna jej główne epoki, prądy i twórczość czołowych przedstawicieli; potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu filologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zachowań językowych, literackich i kulturowych,
- ma pogłębioną systemową wiedzę na temat genetycznych i typologicznych relacji zachodzących między literaturami słowiańskimi, wyjaśnia i interpretuje je za pomocą kategorii i pojęć komparatystycznych; posiada pogłębioną wiedzę o kraju i kulturze kraju specjalności; posiada umiejętność nawiązywania kontaktów interpersonalnych z przedstawicielami różnych kultur i tradycji. Jest otwarty na wymianę informacji i doświadczeń,
- ma świadomość uwarunkowań historycznych i kulturowych twórczości literackiej; potrafi na poziomie zaawansowanym posługiwać się terminologią używaną w naukach filologicznych oraz opisać za jej pomocą wybrane problemy badawcze; potrafi wykorzystać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu filologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zachowań kulturowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość z zakresu relacji interkulturowych Europy Środkowej i Południowej, szerokiego repertuaru tradycji i kontekstów historycznych, geopolitycznych, narodowych, ponadnarodowych, literackich; znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów, bardzo dobrze napisana praca semestralna i sprawna prezentacja multimedialna.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie poziomu pracy semestralnej.
doby (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat kultury krajów Europy Środkowej i Południowej, praca semestralna napisana poprawnie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych omawianych relacji interkulturowych w Europie Środkowej i Południowej oraz ich kontekstów historycznych, geopolitycznych, narodowych, ponadnarodowych, literackich, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów kultury, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat kultury, pomimo usterek akceptowalny poziom pracy semestralnej.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niezadowalający poziom pracy semestralnej na poziomie merytorycznym i stylistycznym.
Kryteria oceniania:
- kolokwium (obowiązuje wiedza zdobyta podczas zajęć oraz uzyskana na podstawie lektury podręczników),
- dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach),
- aktywność w trakcie zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, red. M. Bobrownicka, Kraków 1996.
F. Gołembski, Stosunki kulturalne na Bałkanach, Warszawa 2001.
M. Todorova , Bałkany wyobrażone, przeł. P. Szymor, M. Budzińska, Wołowiec 2008.
Śródziemnomorze – Europa Środkowa – Bałkany. Studia z literatur południowosłowiańskich, red. M. Dąbrowska-Partyka, Kraków 2002.
M. Dąbrowski, Swój – Obcy – Inny: z problemów interferencji i komunikacji kulturowej, Izabelin 2001.
Komunikacja międzykulturowa, wewnątrzkulturowa, społeczna: szkice socjologiczne, pod red. J. Żurki, Toruń 2009.
J. Mikułowski-Piotrowski, Komunikacja międzykulturowa: wprowadzenie, Kraków 1999.
Narodowy i ponadnarodowy model kultury. Europa Środkowa i Półwysep Bałkański, red. B. Zieliński, Poznań 2002.
A. Naumow, Wiara i historia: z dziejów literatury cerkiewnosłowiańskiej na ziemiach polsko-litewskich, Kraków 1996.
B. Olszewska-Dyoniziak, Oblicza kultury: wstęp do antropologii międzykulturowej komunikacji, Kraków 1998.
T. Paleczny, Stosunki międzykulturowe: zarys problematyki, Kraków 2005.
Zrozumieć innego: współczesne problemy komunikacji międzykulturowej, pod red. O. Glebovej i M. Niemiec-Knaś, Częstochowa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: