Religie Grecji i Rzymu 03-RGR-12KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe terminy: wierzenia religijne, mity, obrzędy,
- religijność Greków od okresu archaicznego do hellenistycznego,
- religijność starożytnych Rzymian w okresie archaicznym i republiki,
- religia w Cesarstwie Rzymskim,
- religie misteryjne,
- kult Dionizosa.
W cyklu 2021/SL:
Religie Grecji i Rzymu 1. Wprowadzenie – pojęcie religii. (W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, rozdział 1 i 2) 2. Pojęcie religii u Emile'a Durkheima (Elementarne formy życia religijnego, Wprowadzenie, r. 1 i 7) 3. Pojęcie archetypu i psychologia C.G. Junga (C.G. Jung, Archetypy i nieświadomość zbiorowa, rozdział 1) 4. Koncepcja mitu Oxfordzkich Inklingów (O. Barfield, Poetic diction; J.R.R. Tolkien, Mitotwórstwo) 5. Ofiara, obrzęd i święto (W. Lengauer, Religijność…, rozdział 3) 6. Mit i religia śródziemnomorza w powieści C.S. Lewisa, Dopóki mamy twarze 7. Pobożność grecka (W. Lengauer, Religijność…, rozdział 4) 8. Misteria starożytne (W. Burkert, Starożytne kulty misteryjne) 9. Pierwotna religia rzymska i organizacja kultu (M. Jaczynowska, Religie świata rzymskiego, rozdziały 1-2) 10. Religia rzymska w dobie republiki i pryncypatu (M. Jaczynowska, Religie…, rozdziały 3-5) 11. Mit umierającego boga (J. Frazer, Złota gałąź, rozdziały 1 oraz 24-38). 12. Mit i religia śródziemnomorza w powieści T. Manna Józef i jego bracia (cz. 1 i 2). 13. Mit i religia w powieści Apulejusza, Metamorfozy albo Złoty Osioł. 14. Religia i filozofia w późnym antyku (E.R. Dodds, Pogaństwo i chrześcijaństwo w epoce niepokoju, rozdziały 1 i 3). 15. Zaliczenie. |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- przedstawia główne nurty religijne antycznej Grecji i Rzymu,
- referuje najważniejsze idee religijne antycznej Grecji i Rzymu,
- potrafi omówić rozwój historyczny idei religijnych w kontekście wpływów kulturowych i politycznych,
- dostrzega obecność antycznych idei religijnych we współczesnej kulturze i dyskursie publicznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych nurtów religijnych Grecji i Rzymu, umiejętność przedstawienia podstawowych idei religijnych, praktyk obrzędowych i polityczno-społecznego wymiaru religii oraz omówienia ich historycznej ewolucji, świadomość kontekstu kulturowego i politycznego, umiejętność dostrzegania obecności antycznych idei religijnych we współczesnej kulturze i dyskursie publicznym.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość, z pewnymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): w stopniu zadowalającym.
dostateczny plus (+dst; 3,5): w stopniu zadowalającym, z pewnymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): w stopniu podstawowym.
niedostateczny (ndst; 2,0): w stopniu niezadowalającym.
Literatura
Zalecana literatura:
E. Dodds, Grecy i irracjonalność, przeł. J. Partyka, Bydgoszcz 2002.
E. Dodds, Pogaństwo i chrześcijaństwo w epoce niepokoju, przeł. J. Partyka, 2004.
W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994.
M. Jaczynowska, Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: