Regionalistyka literacka - spec. dokumentalistyczno-bibliotekarska 03-REG-22PDL-E
Kształtowanie warsztatu regionalisty (prezentacja kompendiów, opracowań, bibliotek cyfrowych)
Wielkopolska w literaturze – teksty literackie budujące kanon kultury region
Literackie przystanki – analiza tekstów dokumentacyjnych z pogranicza literatury (wspomnienia, pamiętniki, listy)
Elementy historii i geografii regionu, ich wpływ na kształtowanie zainteresowań regionalistycznych z zaakcentowaniem przydatności dziedzin najnowszych, takich jak poetyka kulturowa
Wpływ sytuacji politycznej na rozwój kultury regionu (kwestie cenzury, prawa prasowego, pruskiego hebungspolitik)
Wielkopolska praca organiczna (Bazar, Teatr Polski w Poznaniu)
Przygotowanie do prezentacji i publikacji materiałów źródłowych z zakresu regionalistyki literackiej
Projektowanie wycieczek dydaktycznych szlakiem artystów podróżujących po Wielkopolsce
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Rozpoznawać zagadnienia i problemy dotyczące kultury i historii regionu
Wskazywać teksty (beletrystyka, opracowania) należące do kanonu literatury regionu
Wykorzystywać warsztat pracy regionalisty oraz metodologię do badań kultury regionu
Posługiwać się wiedzą z pokrewnych dziedzin myśli humanistycznej, takich jak geografia literacka, turystyka kulturowa, turystyka biograficzna
Umiejscowić rozwój kultury regionu wobec ogółu zjawisk charakterystycznych dla danej epoki
Prowadzić prace dokumentacyjne, bibliograficzne, biograficzne i popularyzatorskie
Poszukiwać, gromadzić, opracowywać materiał źródłowy oraz dokonywać analizy i interpretacji źródeł
Posługiwać się informacją naukową, z wykorzystaniem tradycyjnych kompendiów i bibliotek cyfrowych
Prowadzić proste prace badawcze w zespole, np. opracowanie fragmentów kalendariów lub projektów wycieczek dydaktycznych
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- obecność na zajęciach
- przygotowanie wycieczki edukacyjnej
- ustny egzamin końcowy
Literatura
1. Literackie przystanki nad Wartą, red. Z. Szweykowski, Poznań 1962.
2. J. Maciejewski, Mickiewicza wielkopolskie drogi. Rekonstrukcje i refleksje, Poznań 1972.
3. „Kronika Miasta Poznania” (wybrane numery monograficzne)
4. K. Kwaśniewski, Poznańskie legendy i nie tylko, Poznań 2008.
5. E. Pieścikowski, „Ach! W tym Poznańskiem… Życie literackie XIX wieku, Poznań 2003.
6. M. Motty, Przechadzki po mieście, oprac. Z. Grot, t. 1-2, Poznań 1999.
7. Ziemiaństwo wielkopolskie: w kręgu arystokracji, red. A. Kwilecki, Poznań 2004.
8. Wielkopolska Biblioteka Krajoznawcza (seria)
9. Wielkopolski Słownik Biograficzny, red. Zespołowa, Poznań 1983
10.Wielkopolski alfabet pisarek, red. E. Kraskowska, L. Marzec, Poznań 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: