Relacje nadawczo-odbiorcze 03-R-PJ
Treści kształcenia będą obejmowały następujące kwestie:
1. Podstawowe pojęcia etykiety językowej
2. Rola etykiety w sytuacjach zawodowych
3. Role nadawczo-odbiorcze i ich odzwierciedlenie w stosowanych w tekstach formach etykietalnych – ujęcie teoretyczno-praktyczne
4. Grzeczność językowa w sytuacji zawodowej
5. Etykieta językowa a budowanie wizerunku urzędnika i instytucji publicznej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć Słuchacz/ka potrafi:
- wskazać w tekście podstawowe pojęcia z zakresu etykiety
- omówić obowiązujące zasady etykietalne w różnych sytuacjach służbowych i zawodowych (zwłaszcza w urzędach i instytucjach publicznych)
- stosować zasady etykiety językowej w różnych sytuacjach komunikacyjnych w przestrzeni urzędowej
- zredagować tekst, stosując formy etykietalne dostosowane do sytuacji nadawczo-odbiorczej
- określić rolę wizerunku w życiu publicznym i zawodowym, a także potrzebę ciągłego kształtowania go
- przyjąć postawę otwartą na różnice kulturowe w zakresie etykiety
Kryteria oceniania
- aktywność w czasie zajęć
- umiejętność analizy tekstu pod kątem obecnych w nim form etykietalnych i ich wpływu na sytuację komunikacyjną
- praca zespołowa pozwalająca zbadać wybrane elementy związane z formami grzecznościowymi
Literatura
1. Barcz J., Libera J.B., Urzędnik i biznesmen w środowisku międzynarodowym. Wybrane aspekty pragmatyki zawodowej, Warszawa 2007.
2. Bugajski M., Etyka, etykieta, kultura języka, w: Kultura komunikacji językowej 2. Etyka i etykieta w komunikacji językowej, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2012, t. 24, Poznań 2012, s. 7–21.
3. Dąbrowska M., (Nie)grzeczność w mediach elektronicznych, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 2006, z. 62, s. 117–127.
4. Etyka słowa. Wybór opracowań, Lublin 2017 (wybrane fragmenty).
5. Marcjanik M., Etykieta językowa, w: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 281–291.
6. Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
7. Marcjanik M., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre’u, Warszawa 2009.
8. Marcjanik M., Retoryczny wymiar językowej grzeczności. Na przykładzie form adresatywnych w komunikowaniu społecznym, „Poradnik Językowy” 2013, nr 6, s. 74–82.
9. Myśliwiec G., Savoir-vivre w administracji, Warszawa, 2010.
10. Pałka P., Strategie dyskursywne w rozmowie handlowej, Katowice 2009.
11. Ptaszek G., „Klient nasz pan” – językowe wykładniki wyrażania grzeczności i uprzejmości w rozmowie telefonicznej konsultantów call center z klientami, w: Język w mediach elektronicznych, red. J. Podracki, E. Wolańska, Warszawa 2008, s. 105–112.
12. Ptaszek G., Telefoniczna rozmowa handlowa, w: „W czym mogę pomóc?”. Zachowania komunikacyjnojęzykowe konsultantów i klientów call center, red. K. Kaszewski, G. Ptaszek, Warszawa 2009, s. 11–17.
13. Rosińska-Mamej A., Ile jest aktów w makroakcie mowy, czyli o najczęstszych sposobach realizacji próśb we współczesnym języku polskim, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 2013, nr 69, s. 113–126.
14. Tereszkiewicz A., Zachowania grzecznościowe w interakcji handlowej na Twitterze, Media – Kultura – Komunikacja Społeczna 2015, nr 11/4, s. 65–80.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: