Polska wielokulturowa i wielojęzyczna 03-PWW-11JPODM
Treści programowe dla przedmiotu:
- dyskurs narodowy i dyskursy mniejszościowe: tożsamość, centrum-peryferie, etnocentryzm, pogranicza, emigracja, imigracja,
- pożydowskie miasteczka w polskim krajobrazie kulturowym,
- „Dziś prawdziwych Cyganów już nie ma”? Kultura romska w Polsce,
- o czym jest współczesna poezja łemkowska?,
- Olędrzy nad polskimi rzekami dawniej i współcześnie,
- motywy grecko-polskie w polskiej literaturze najnowszej,
- czyje są Kresy Wschodnie?,
- kulturowe i językowe cechy śląskości w polskiej prozie najnowszej,
- „Ziemie Odzyskane” z perspektywy polskiej i niemieckiej,
- „Kolorowy ptak Kim Lee” – mniejszość wietnamska w Polsce,
- polskie dziedzictwo za granicą,
- ewaluacja projektów studentów,
- zagadnienia leksykalne: warunki i poziom życia, kultura; stereotypy i uprzedzenia, uczucia i emocje, środowisko naturalne, wydarzenia polityczno-historyczne,
- zagadnienia gramatyczno-syntaktyczne: strona bierna, nazwy mieszkańców kontynentów i krajów, nazwy czynności, nazwy cech abstrakcyjnych, przymiotniki złożone, cechy znaczeniowo-gramatyczne czasowników, tworzenie rzeczowników abstrakcyjnych,
- zagadnienia stylistyczne: środki stylistyczne, rodzaje stylu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- scharakteryzować wybrane zjawiska społeczno-kulturowe współtworzące wielonarodowy i wielojęzyczny charakter Polski na przełomie dziejów i współcześnie,
- umieścić wybrane zjawiska społeczno-kulturowe współtworzące wielonarodowy i wielojęzyczny charakter Polski w siatce wybranych pojęć z zakresu nowych metod badania kultury i literatury (studia nad przestrzenią, studia postkolonialne, kulturowa teoria literatury, ekokrytyka),
- pracować w grupie nad projektem przybliżającym specyfikę funkcjonowania w polskich realiach wybranej grupy mniejszościowej, na przykładzie tekstów kultury,
- stosować w praktyce wiedzę z zakresu wybranych zagadnień leksykalnych, gramatycznych i stylistycznych wymaganych dla poziomu biegłości językowej B2/C1.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka: bardzo sprawnie wskazuje i opisuje wybrane zjawiska społeczno-kulturowe związane z wielokulturowością w Polsce, bardzo sprawnie definiuje pojęcia ramowe związane z wielokulturowością i wielojęzycznością, posiada bardzo dobrą umiejętność opisu, analizy i interpretacji tekstu literackiego ilustrującego problem, bardzo sprawnie pracuje nad projektem studenckim.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z drobnymi usterkami, zwłaszcza w zakresie analizy i interpretacji tekstu literackiego ilustrującego problem.
dobry (db; 4,0): student/ka sprawnie wskazuje i opisuje wybrane zjawiska społeczno-kulturowe związane z wielokulturowością w Polsce, sprawnie definiuje pojęcia ramowe związane z wielokulturowością i wielojęzycznością, posiada dobrą umiejętność opisu, analizy i interpretacji tekstu literackiego ilustrującego problem, sprawnie pracuje nad projektem studenckim.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka wskazuje i opisuje wybrane zjawiska społeczno-kulturowe związane z wielokulturowością w Polsce, satysfakcjonująco definiuje pojęcia ramowe związane z wielokulturowością i wielojęzycznością, posiada zadowalającą umiejętność opisu, analizy i interpretacji tekstu literackiego ilustrującego problem, pracuje nad projektem studenckim.
dostateczny (dst; 3,0): student/ka wskazuje i opisuje wybrane zjawiska społeczno-kulturowe związane z wielokulturowością w Polsce w sposób dostateczny, definiuje pojęcia ramowe związane z wielokulturowością i wielojęzycznością, choć robi to w sposób ogólny, posiada dostateczną umiejętność opisu, analizy i interpretacji tekstu literackiego ilustrującego problem, pracuje nad projektem studenckim, choć robi to w znacznej mierze niesamodzielnie.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/ka niezadowalająco wskazuje i opisuje wybrane zjawiska społeczno-kulturowe związane z wielokulturowością w Polsce, nie definiuje pojęć ramowych związanych z wielokulturowością i wielojęzycznością, nie posiada zadowalającej umiejętności opisu, analizy i interpretacji tekstu literackiego ilustrującego problem, nie pracuje nad projektem studenckim w sposób zadowalający.
Literatura
Zalecana literatura:
I. Wiszniewska, My, Żydzi z Polski, Warszawa 2014.
Sz. Twardoch, Drach, Kraków 2014.
Papusza, Pieśń cygańska z Papuszy głowy ułożona (Gili romani Papuszakre szerestyr utchody), w: tejże, Lesie, ojcze mój, oprac. i tłum. Jerzy Ficowski, Warszawa 2013, s. 51-53.
P. Murianka, Płanetnyky, 2001.
H. Klimko-Dobrzaniecki, Grecy umierają w domu, Kraków 2013.
Z. Szczerek, Jezus Świebodzińczyk, syn Pantery, w poniemieckim stepie, http://haart.e-kei.pl/felietony/2963-ziemowit-szczerek-jezus-swiebodzinczyk-syn-pantery-w-poniemieckim-stepie.html.
Z. Szczerek, Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian, Kraków 2013
P. Huelle, Stół, w: tegoż, Byłem samotny i szczęśliwy, Warszawa 2003, s. 25-52.
E. Smechowski, My superimigranci, przekł. B. Nowacki, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: