Poznanie, wiedza, nauka 03-PWN-31PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowa terminologia z zakresu teorii poznania z elementami słowników filozofii nauki, logiki i ogólnej metodologii nauk,
- rodzaje wiedzy: wiedza racjonalna (i jej rodzaje) vs wiedza irracjonalna,
- źródła wiedzy i granice poznania naukowego,
- metody stosowane w nauce,
- podstawowe wytwory działalności naukowej - prawa, teorie, modele, metafory,
- nauka, protonauka, paranauka i pseudonauka; problem demarkacji,
- definicje, wynikanie, wyjaśnianie, uzasadnianie twierdzeń,
- etyka w badaniach naukowych - odpowiedzialność moralna uczonego,
- społeczny wymiar nauki i znaczenie działalności naukowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada wiedzę o elementarnych problemach epistemologii, filozofii nauki, ogólnej metodologii nauk i etyki nauki,
- zna i rozumie wybrane pojęcia z zakresu epistemologii, filozofii nauki, ogólnej metodologii nauk i etyki nauki,
- zna i potrafi identyfikować poszczególne metody stosowane w nauce. Ma świadomość ich zakresów, możliwości oraz ograniczeń,
- ma świadomość odpowiedzialności moralnej uczonego za prowadzone przez niego badania i wykorzystanie ich wyników,
- zna i wyjaśnia podstawowe koncepcje epistemologiczne. Posiada wiedzę na temat pojęcia prawdy i wybranych definicji prawdy,
- potrafi odróżnić wiedzę naukową od innych rodzajów wiedzy racjonalnej i irracjonalnej. Potrafi identyfikować twierdzenia pseudonaukowe,
- potrafi formułować prawidłowe pod względem formalnym definicje, budować poprawne klasyfikacje i stosować różne typy wnioskowania, wyjaśniania i uzasadniania (w zależności od sytuacji problemowej).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi podczas zajęć z podanym uzasadnieniem, 90% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, 80% poprawnych odpowiedzi.
dobry (db; 4,0): dość aktywne uczestnictwo w zajęciach, 75% poprawnych odpowiedzi.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca aktywność na zajęciach, 70% poprawnych odpowiedzi.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca aktywność na zajęciach, 60% poprawnych odpowiedzi niedostateczny (ndst; 2,0): znikoma aktywność na zajęciach, uzyskanie poniżej 60% poprawnych odpowiedzi, nieprzystąpienie do zaliczenia z powodów nieusprawiedliwionych (Regulamin Studiów).
niedostateczny (ndst; 2,0): znikoma aktywność na zajęciach, uzyskanie poniżej 60% poprawnych odpowiedzi, nieprzystąpienie do zaliczenia z powodów nieusprawiedliwionych (Regulamin Studiów).
Literatura
Zalecana literatura:
Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Kęty – Warszawa 2004 (wybrane fragmenty).
Ajdukiewicz K., Logika pragmatyczna, Warszawa, 1975 (wybrane fragmenty).
Grobler A., Metodologia nauk, Kraków, 2006 (wybrane fragmenty).
Judycki S., O dzisiejszym stanie epistemologii, (http://www.kul.pl/files/108/O_dzisiejszym_stanie_epis.pdf), s. 1–11.
Nagel E., Struktura nauki, Warszawa, 1961 (wybrane fragmenty).
Such J., M. Szcześniak, Filozofia nauki (różne wydania).
Szynkiewicz M., Przewidywanie w nauce i przewidywanie dotyczące nauki, (w:) STUDIA OECONOMICA POSNANIENSIA 2017, vol. 5, no. 11, s. 35-50.
Materiały filmowe:
Eksperyment Milgrama – Posłuszeństwo (https://www.youtube.com/watch?v=2YdBVgEApRI).
Cicha furia - Stanfordzki eksperyment więzienny (https://www.youtube.com/watch?v=L0AwTFJQb3s).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: