Poezja: warsztat 03-PW-12SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- wiersz regularny, nieregularny, wolny - wersyfikacja w praktyce,
- kształtowanie stylistyczne wiersza,
- problemy komunikatywności utworu poetyckiego,
- hermatyczne i hermeneutyczne tradycje i modele liryki,
- tradycyjna liryka roli, maski, wyznania a współczesne formy poetyckiej improwizacji.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zdefiniować swoje intencje twórcze,
- umie zlokalizować i wyeliminować klisze, komunały, składniki kiczu w cudzym i we własnym tekście,
- świadomie eksponować (lub skrywać, powściągać, przetwarzać) sentymenty (emocje, uczucia, afekty),
- posługiwać się nieprzypadkowymi obrazami, metaforami i porównaniami w tekście utworu,
- kontrolować i/lub opisywać rytmikę (brzmienie) utworu,
- odnajdywać i przekazywać temat (ideę, własny punkt widzenia) utworu lirycznego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów poruszanych na zajęciach, wysoka wartość merytoryczna stylistyczna zadanych prac pisemnych, umiejętność uzasadniania własnych racji i wyborów podczas prezentacji i w polemice, bardzo wysoki poziom przygotowania do udziału w dyskusji, zaawansowana umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, zaawansowana umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania hierarchii wartości i problemów problemu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; szczególnie w zakresie prac pisemnych i przygotowania do udziału w dyskusji; rozwinięta umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, rozwinięta umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania wagi problemu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsza znajomość problemów poruszanych na zajęciach, mniejsza ilość i wartość prac pisemnych oraz słabsze zaangażowanie w dyskusje podczas zajęć; słabsza umiejętność oceniania i wyznaczania priorytetów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów poruszanych na zajęciach, poprawne wykonanie zadań praktycznych, słabe zaangażowanie w przebieg zajęć; elementarna umiejętność wartościowania oraz oceny wagi problemu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć poruszanych na zajęciach, bardzo mała aktywność na zajęciach, mała ilość i niewielka wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, znajomość podstawowych zagadnień z zakresu aksjologii.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności w trakcie zajęć (udziału w dyskusji i w pracy zespołowej); zbyt mała ilość i bardzo mała wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, brak elementarnej wiedzy i umiejętności przewidzianych programem ćwiczeń; brak znajomości zagadnień z zakresu aksjologii i nieumiejętność ich stosowania.
Literatura
Zalecana literatura:
C. Sharp, How To Write Poetry: A Resource for Students and Teachers of Creative Writing, 2014.
S. O’Neill, How to Write a Poem: A Beginner's Guide, 2014.
J. C. Goodman, Poetry: Tools & Techniques, 2011.
R. Pinsky, The Sounds of Poetry: A Brief Guide, 2014.
B. Puglisi, The Emotion Thesaurus: A Writer's Guide to Character Expression, 2019.
S. Barańczak, Tablica z Macondo. Osiemnaście prób wytłumaczenia, po co i dlaczego się pisze, Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: