Polszczyzna w ujęciu glottodydaktycznym 03-PUG-12JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
- polszczyzna jako język genetycznie – indoeuropejski, słowiański; typologicznie – fleksyjny,
- specyficzne właściwości fonetyczne (fonologiczne) polszczyzny, np. samogłoski nosowe, spółgłoski środkowojęzykowo-podniebienne, u niezgłoskotwórcze, opozycja: spółgłoski dźwięczne – spółgłoski bezdźwięczne,
- specyficzne właściwości fleksyjne, np. końcówki równoległe i oboczne; fleksyjne wykładniki rodzaju męskożywotnego i męskoosobowego; tematy fleksyjne czasownika; aspekt czasownika (zagadnie z pogranicza fleksji, semantyki i słowotwórstwa),
- specyficzne właściwości słowotwórcze, np. zagadnienie transformacji form osobowych czasownika w formy imiesłowowe (imienne); ograniczenia w tworzeniu form odsłownych (gerundium),
- specyficzne właściwości składniowe, np. dopełnienie po czasowniku zaprzeczonym; składnia typu "jest", "było", "będzie – nie ma", "nie było", "nie będzie"; orzeczenie imienne; rekcja czasowników; czasowniki z obligatoryjnym zaimkiem się; łączliwość przyimków; składnia podmiotu i orzeczenia w rodzaju męskoosobowym; składnia liczebników,
- techniki służące utrwalaniu i automatyzacji użycia przez uczących się języka polskiego jako obcego uznanych za specyficzne form systemu językowego polszczyzny,
- przygotowanie materiałów dydaktycznych służących utrwalaniu i automatyzacji użycia przez uczących się języka polskiego jako obcego uznanych za specyficzne form językowych polszczyzny.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- uzmysławia sobie, że lingwistycznie język polski na tle innych języków nowożytnych wyróżnia się swoistymi cechami systemowymi,
- potrafi wskazać właściwości systemu językowego polszczyzny, które z perspektywy konfrontatywno-kontrastywnej uznać można za specyficzne,
- zna i rozumie znaczenie tych specyficznych właściwości systemu językowego polszczyzny w procesie glottodydaktycznym,
- zna i potrafi stosować wykorzystywane w nauczaniu języka polskiego jako obcego techniki służące utrwalaniu i automatyzacji użycia tych specyficznych właściwości systemu językowego polszczyzny,
- jest gotów do samodzielnej, krytycznej lektury tekstów naukowych, zwłaszcza z zakresu glottodydaktyki, i dyskusji na temat prezentowanych w nich zagadnień dotyczących specyficznych właściwości systemu językowego polszczyzny,
- potrafi przygotować w tandemie propozycję materiałów dydaktycznych służących utrwalaniu i automatyzacji użycia przez uczących się języka polskiego jako obcego uznanych za specyficzne form językowych polszczyzny.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się wysoką wartością merytoryczną, wysoka wartość merytoryczna przygotowanych materiałów dydaktycznych, uzyskanie z testu zaliczeniowego 85% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, uzyskanie z testu zaliczeniowego 80% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry (db; 4,0): dość aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się dość wysoką wartością merytoryczną, wystarczająca wartość merytoryczna przygotowanych materiałów dydaktycznych (drobne usterki, niekonsekwencje, błędy) , uzyskanie z testu zaliczeniowego 75% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca aktywność na zajęciach, wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się zadowalającą wartością merytoryczną, zadawalająca wartość merytoryczna przygotowanych materiałów dydaktycznych (usterki, niekonsekwencje, błędy), uzyskanie z testu zaliczeniowego 70% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca aktywność na zajęć, wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się wystarczającą wartością merytoryczną, wystarczająca wartość merytoryczna przygotowanych materiałów dydaktycznych (liczne usterki, niekonsekwencje, błędy), uzyskanie z testu zaliczeniowego 61% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
niedostateczny (ndst; 2,0): bardzo niska aktywność na zajęciach, niezadawalająca wartość merytoryczna przygotowanych materiałów dydaktycznych (dyskwalifikujące niekonsekwencje, błędy), niezaliczony test zaliczeniowy ( uzyskanie poniżej 60% ze 100% możliwych do uzyskania punktów).
Literatura
Zalecana literatura:
A. Dąbrowska, U. Dobesz, M. Pasieka, Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie. Warszawa 2010 (wybrane fragmenty:s. 63-79, 80-88, 92-96,102-104).
P. Garncarek, Czas na czasownik. Kraków 2000 (wybór).
Z. Kaleta, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Kraków 1995.
T. Lisowski, A. Mielczarek, Typologia błędów fleksyjnych Koreańczyków uczących się języka polskiego. W: W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku. Red. W. Miodunka, A. Seretny. Kraków 2008, s. 159-168.
L. Madelska, M. Warchoł-Schlottmann, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego. Kraków 2013.
S. Medak, Co z czym? Ćwiczenia składniowe dla grup zaawansowanych. Kraków 2001 (wybór).
S. Medak, Liczebnik się liczy. Gramatyka liczebnika z ćwiczeniami. Kraków 2004.
S. Mędak, Praktyczny słownik łączliwości składniowej czasowników polskich. Kraków 2005.
Nauczanie języka p[olskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej. Red. P. Garncarek. Warszawa 2005 (wybrane rozdziały autorskie).
M. Pasieka, Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkujących. Wrocław 2001 (wybór).
J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowtwórstwo imiom. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla studentów. Kraków 2018 (wybór).
A. Seretny, E. Lipska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (wybrane fragmenty: s. 31-42; 111-133).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: