Projektowanie typograficzne - spec. edytorstwo tekstów literackich 03-PT-22ZUE
Treści programowe dla przedmiotu:
- charakterystyka typografii oraz środków typograficznych,
- materiał ilustracyjny i tekstowy jako problem funkcjonalny (poznawczy), estetyczny oraz techniczny w projektowaniu i produkcji książki – projektowanie komputerowe publikacji,
- etapy produkcji książki: editing, prepress, press, postpress; komputerowe wspomaganie dwóch pierwszych etapów; techniki druku; rodzaje opraw – projektowanie komputerowe publikacji,
- prezentacja realizacji typograficznych wybranego projektanta, dyskusja nad założeniami jego pracy,
- ocena indywidualnych prezentacji studenckich na temat poprawnie i/lub niepoprawnie zaprojektowanych publikacji literackich bądź naukowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- odróżniać w projekcie typograficznym elementy układu i stylistyki,
- dobierać rozwiązania projektowe w odniesieniu do typologii publikacji i tradycji typograficznej,
- projektować cyfrową postać publikacji ze względu na wybraną technikę druku i rodzaj oprawy,
- scharakteryzować założenia i realizacje twórcze wybranego projektanta (typografa),
- scharakteryzować i oceniać typografię książkowych edycji literackich oraz naukowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dopuszczalna liczba nieobecności, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach na zajęciach, ocena bardzo dobra ze sprawdzianu (w tym poprawne odpowiedzi na pytania odnoszące się do znajomości lektur).
dobry plus (+db; 4,5): dopuszczalna liczba nieobecności, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach na zajęciach, ocena dobra plus ze sprawdzianu (w tym poprawne odpowiedzi na pytania odnoszące się do znajomości lektur).
dobry (db; 4,0): dopuszczalna liczba nieobecności, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach na zajęciach, ocena dobra ze sprawdzianu (w tym poprawne odpowiedzi na pytania odnoszące się do znajomości lektur).
dostateczny plus (+dst; 3,5): dopuszczalna liczba nieobecności, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach na zajęciach, ocena dostateczna plus ze sprawdzianu (w tym częściowo poprawne odpowiedzi na pytania odnoszące się do znajomości lektur).
dostateczny (dst; 3,0): dopuszczalna liczba nieobecności, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach na zajęciach, ocena dostateczna ze sprawdzianu (w tym częściowo poprawne odpowiedzi na pytania odnoszące się do znajomości lektur) albo większa niż dopuszczalna liczba nieobecności, aktywne uczestniczenie w części ćwiczeń na zajęciach, ocena dostateczna plus ze sprawdzianu (w tym częściowo poprawne odpowiedzi na pytania odnoszące się do znajomości lektur).
niedostateczny (ndst; 2,0): większa niż dopuszczalna liczba nieobecności, aktywne uczestniczenie w części ćwiczeń na zajęciach, ocena niedostateczna ze sprawdzianu (w tym niepoprawne odpowiedzi na pytania odnoszące się do znajomości lektur).
Literatura
Zalecana literatura:
Adobe Indesign CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik, Gliwice 2013; Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik, Gliwice 2013.
Ambrose G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, tłum. U. Kowalczyk, J. Jagiełło, Warszawa 2007 (wybrane przykłady).
Bierkowski T., O typografii, [Gdańsk] 2009.
Dahl S., Dzieje książki, tłum. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław 1965.
Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971; Encyklopedia książki, red. A. Żabikowska-Migoń, M. Skalska-Zalat, t. 1-2, Wrocław 2017 (wybrane hasła i artykuły).
Gołąb A., DTP. Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Gliwice, 2013 (wybrane fragmenty).
Kalisz B., Słownik wydawcy, Warszawa 1997.
Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe, Warszawa 2001 (wybrane fragmenty).
Kubiak M., Słownik technologii informacyjnej, Warszawa 1999.
Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1977 (wybrane fragmenty).
Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.
Mitchell M., Wightman S., Typografia książki. Podręcznik projektanta, tłum. D. Dziewońska, Kraków 2012 (wybrane fragmenty).
Repucho E., Typografia kompletna. Kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego, Wrocław 2016.
Tschichold J., Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności, tłum. E. Borg, Łódź 2011.
Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Warszawa 1996.
Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976 (wybrane fragmenty).
Vanderdorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i kultury, tłum. A. Sawisz, Warszawa 2008.
Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986.
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008 (wybrane fragmenty).
Zachrisson B., Studia nad czytelnością druku, tłum. K. Chocianowicz, J. Hyc, Warszawa 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: