Psychologia rozwojowa III-IV etap - spec. nauczycielska 03-PSYR-11PDM-U
TK_01 Specyfika rozwoju w okresie dorastania i dorosłości: rozwój tożsamości, bunt młodzieńczy, rola osób znaczących i autorytetów PSYR_01, PSYR_02, PSYR_03, PSYR_05, PSYR_06
TK_02 Specyficzne potrzeby rozwojowe a organizacja i przebieg procesu uczenia się i współżycia w grupie PSYR_01, PSYR_03, PSYR_04, PSYR_06
TK_03 Pojęcie normy i patologii w adolescencji, zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania PSYR_02, PSYR_03, PSYR_06
TK_04 Zagrożenia w okresie dorastania: agresja, przemoc, uzależnienia, wykluczenie PSYR_03, PSYR_04, PSYR_06
TK_05 Specyfika grup młodzieżowych, rola nauczyciela, znaczenie grup rówieśniczych, konflikty PSYR_03, PSYR_04, PSYR_05
TK_06 Podstawy komunikacji interpersonalnej, komunikacja w procesie edukacyjnym i wychowawczym PSYR_03, PSYR_04
TK_07 Psychologia jako nauka o funkcjonowaniu człowieka: wykorzystanie praktyczne, kształcenie i podnoszenie własnych kompetencji, dylematy etyczne PSYR_01, PSYR_05, PSYR_06
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
PSYR_01 Posługiwać się w refleksyjny sposób wiedzą z zakresu rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa, dorastania i dorosłości; potrafi rozpatrywać rozwój w szerokiej perspektywie czasowej K_W02, K_W08, K_U04, K_U07, K_K04, K_K08
PSYR_02 Dokonywać obserwacji, oceny i interpretacji zebranych informacji dotyczących sytuacji wychowawczych i procesu uczenia się K_W17, K_U04, K_U05, K_K07, K_K11
PSYR _03 Opisać lub zdiagnozować na poziomie podstawowym możliwości i trudności pojawiające się w szkołach ponadpodstawowych oraz potrafi dobierać środki realizacji działań wychowawczych i edukacyjnych adekwatne do postawionych celów jednocześnie wg kryterium efektywności i etyczności K_W13, K_W17, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_K04, K_K07, K_K08, K_K11
PSYR _04 Podejmować działania zespołowe, w tym potrafi kierować pracą zespołu, pracować według poprawnych zasad komunikacji oraz rozwijać je w środowisku szkolnym K_W06, K_W10, K_W17, K_U02, K_U04, K_U05, K_U10, , K_K05, K_K07, K_K08, K_K12
PSYR _05 Pracować nad poszerzaniem i doskonaleniem swoich kompetencji profesjonalnych i osobistych K_W17, K_W18, K_U04, K_U05, K_U06, K_U15, K_K01, K_K07, K_K08, K_K10
PSYR _06 Wykazać gotowość do dyskusji wokół kwestii związanych z etycznymi aspektami pracy z drugim człowiekiem, dostrzega znaczenie współpracy z drugim człowiekiem oraz działań prospołecznych K_W06, K_W17, K_U02, K_U04, K_U05, K_U09, K_U11, K_K05, K_K09, K_K12
Kryteria oceniania
TEST wiadomości (P)
Dyskusja podczas ćwiczeń (F)
Dyskusja - analiza wybranych problemów (F)
Rozwiązywanie zadań w małych grupach (F)
Zadania domowe (F)
Szczegółowe kryteria zostaną podane przez prowadzących wykład i ćwiczenia.
Literatura
1. Brzezińska, A. (2003). Dzieci z układu ryzyka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. (s. 11-37)
2. Brzezińska, A. I. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. (r. 11 pt.: Okres dorastania. Jak rozpoznawać potencjał dziecka,10 pt.: Okres dorastania. Jak rozpoznawać ryzyko i jak pomagać)
3. Brzezińska, A., Hornowska, E. (red.) (2004/2007). Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (s. 13-106)
4. Elliott, J., Place, M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie: poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
5. Elsner, D. (2002). Opiekun stażu jako refleksyjny praktyk. Chorzów: Mentor. (s. 11-15, 24-32).
6. Elsner, D. (red.). Szkoła jako ucząca się organizacja. Chorzów: Mentor.
7. Gordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. (r. 2 pt.: Ku efektywnym stosunkom uczeń-nauczyciel, r. 3 pt.: Co może zrobić nauczyciel, gdy uczeń ma problem, 5 pt.: Jak nauczyciel może ustosunkować się do problemów jakie stwarza uczeń).
8. Kendall, P. C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. (r.4. Zaburzenia zachowania, r. 8. Zaburzenia odżywiania).
9. Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (r. 9 pt.: Wpływ grupy).
10. Sęk, H. Brzezińska A. I. (2010). Podstawy pomocy psychologicznej. W: D. Doliński, J. Strelau, Psychologia akademicka, tom 2. , Gdańsk: GWP. (r. 20).
11. Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar (r. 10 pt.: Agresja; r. 11 pt. Grupa społeczna).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: