Podstawy scenariopisarstwa gier 03-PSG-11GRDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- terminy i pojęcia scenariopisarstwa gier i filmów,
- formy scenariuszowe gier i filmów,
- poetyka oraz techniki scenariusza gry i filmu,
- scenariusz gry w kontekście innych sztuk, głównie filmu,
- branża sceniopisarska gier,
- symulacje, testowanie, analizowanie gier,
- twórcze aspekty realizacji projektu scenariuszowego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie terminy i techniki występujące w scenariopisarstwie przekazów audiowizualnych, głównie gier i filmu,
- zna i rozumie cechy różnicujące rozmaite formy scenariuszowe, szczególnie z zakresu gier i filmu,
- zna i rozumie sytuację oraz specyfikę branży scenariopisarskiej gier,
- potrafi rozpoznać różnorodne formy scenariuszowe gier i filmu, potrafi poprawnie umiejscowić tworzenie scenariusza w procesie tworzenia/produkcji całego dzieła,
- potrafi powiązać scenariopisarstwo gier z kulturą filmową i innymi sztukami, głównie literaturą, wskazać między nimi zależności, korespondencje i różnice,
- potrafi testować i analizować gry z perspektywy scenariopisarstwa,
- potrafi tworzyć rozmaite formy scenariuszowe gier i filmu,
- zna specyfikę twórczości kolaboratywnej, potrafi współpracować w zespole, pracując nad wspólnym projektem scenariuszowym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka bardzo dobrze zna podstawową terminologię i poetykę scenariusza gier i filmu, potrafi samodzielnie opracować rozbudowany scenariusz gry.
dobry plus (+db; 4,5): student/ka bardzo dobrze zna podstawową terminologię i poetykę scenariusza gier i filmu, potrafi samodzielnie opracować scenariusz gry.
dobry (db; 4,0): student/ka dobrze zna podstawową terminologię i poetykę scenariusza gier i filmu, potrafi samodzielnie opracować prosty scenariusz gry.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka zna podstawową terminologię i poetykę scenariusza gier i filmu, potrafi z pomocą wykładowcy opracować scenariusz gry.
dostateczny (dst; 3,0): student/ka zna podstawową terminologię i poetykę scenariusza gier i filmu, potrafi z pomocą wykładowcy sporządzić prosty scenariusz gry.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/ka nie zna terminologii i poetyki scenariusza gier i filmu, nie potrafi sporządzić prostego scenariusza gry.
Literatura
Zalecana literatura:
Karpiński M., Niedoskonałe odbicie. Warsztat scenarzysty filmowego, Warszawa 2006 (wybrane fragmenty).
Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty).
Otto W., Paradygmat i suspens. O dramaturgii scenariusza filmowego, „Images” 2015, nr 25.
Szczekała B., Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź 2018 (wybrane fragmenty). ‒ Adams E., Projektowanie gier. Podstawy, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty).
Szeja J.Z., Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej, Kraków 2004 (wybrane fragmenty).
Kubiński P., Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016 (wybrane fragmenty).
Stasieńko J., Alien vs Predator gry komputerowe a badania literackie, Wrocław 2005 (wybrane fragmenty).
Wybrane tytuły gier z kanonu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: