Przestrzenie sztuki 03-PS-11WDL
sztuka modernistyczna (teatr, malarstwo, film, muzyka, fotografia, rzeźba)
eksperymenty artystyczne pierwszej i drugiej awangardy
nowe kierunki w sztuce drugiej awangardy (minimalizm, performance art, wideo art, fotografia, konceptualizm, teatr uczestnictwa i inne)
definicje obiektu w sztuce XX wieku (od ready-made do obrazu cyfrowego)
relacja pomiędzy sztuką, nauką i technologią w drugiej połowie XX wieku na wybranych przykładach
polska sztuka krytyczna
zjawiska, formy i gatunki w sztuce najnowszej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wyjaśnić źródła przemian artystycznych w XX wieku,
- scharakteryzować najważniejsze nurty poszukiwań awangardowych artystów,
- opisać związki między tzw. pierwszą i drugą awangardą,
- wyjaśnić znaczenie przełomu technologicznego dla przemian w sztuce XX i XXI wieku,
- przygotować i przedstawić prezentację na temat wybranej formy działań artystycznych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
− aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji);
− wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość głównych nurtów artystycznych, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji,
3,5 – zadowalająca znajomość głównych nurtów artystycznych, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji
3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych,
2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
• T. Kiereńczuk, Od sztuki w działaniu do działania w sztuce, Kraków 2008.
• D. Elger, Dadaizm, tłum. zbiorowe, Warszwa 2002
• C. Kilingsohr-Leroy, Surrealizm, tłum. zbiorowe, Warszawa 2005
O. Schlemmer, Eksperymentalna scena Bauhausu, Gdańsk 2010.
R. L. Goldberg, Performance Art from Futurism to the Present, New York, 2006. (wybrane rozdziały)
G. Dziamski, Performance – tradycje, źródła, obce i rodzime przejawy. Rozpoznanie zjawiska, [w:] Performance, pod red. G. Dziamskiego, H. Gajewskiego, J. Wojciechowskiego, Warszawa 1984.
Wiek awangardy, pod. red. L. Bieszczad, Kraków 2006
Artur Żmijewski, Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Bytom-Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: