Przedsiębiorczość 03-PRZ-31KDL
I. Informacje ogólne
1. Nazwa modułu kształcenia: Przedsiębiorczość
2. Kod modułu kształcenia: 03-PRZ-31KDL
3. Rodzaj modułu kształcenia: obowiązkowy
4. Kierunek studiów: filologia: filologia klasyczna, studia śródziemnomorskie
5. Poziom studiów: I stopień
6. Rok studiów: III
7. Semestr: zimowy
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin: 15h konwersatorium
9. Liczba punktów ECTS: 1
10. Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, adres e-mail wykładowcy (wykładowców):
dr Sławomira Brud; bruds@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
II. Informacje szczegółowe
1. Cel (cele) modułu kształcenia:
- zdobycie wiedzy na temat podstaw przedsiębiorczości
- zdobycie wiedzy na temat zasad zakładania i uruchamiania własnej firmy
- zdobycie wiedzy na temat specyfiki zarządzania małą firmą w początkowej fazie rozwoju
- zdobycie wiedzy na temat podstawowymi regulacjami i formami organizacyjno-prawnymi, dotyczącymi zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej
3. Treści kształcenia
Nazwa modułu kształcenia:
Symbol treści kształcenia* Opis treści kształcenia Odniesienie do efektów kształcenia modułu#
TK_01 Cechy osobowe i umiejętności lidera przedsięwzięcia gospodarczego. Osobowość lidera firmy a prowadzenie działalności gospodarczej. PRZ_01, PRZ_04, PRZ_05, PRZ_06
TK_02 Podstawowe zagadnienia związane z otwarciem własnego biznesu (rozpoczynaniem działalności gospodarczej). Zespół założycielski, kadra, struktura organizacyjna. PRZ_01, PRZ_02, PRZ_03, PRZ_04, PRZ_05
TK_03 Źródła finansowania biznesu. Systemy finansowo-księgowe. Biznesplan. PRZ_02, PRZ_03, PRZ_04, PRZ_05
TK_04 Formy prawne przedsięwzięcia gospodarczego. PRZ_02, PRZ_03, PRZ_04
TK_05 Przedsiębiorczość międzynarodowa. Franchising. PRZ_02, PRZ_03, PRZ_04
TK_06 Uruchomienie firmy i pozyskiwanie klientów. PRZ_02, PRZ_03, PRZ_04, PRZ_05, PRZ_06
TK_07 Możliwości zaistnienia na rynku z wykorzystaniem potencjału Internetu. PRZ_01, PRZ_02, PRZ_04, PRZ_06
TK_08 Przedsięwzięcia oparte na zaawansowanych technologiach – ich możliwości. PA_03, PA_04, PA_06
III. Informacje dodatkowe
1. Odniesienie efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
Nazwa modułu (przedmiotu):
Symbol efektu kształcenia dla modułu * Symbol treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć# Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
PRZ_01 TK_01 do TK_04, TK_08 ćwiczenia z prezentacjami multimedialnymi test
PRZ_02 TK_01 do TK_08 ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących, praca w zespole test
PRZ_03 TK_02 do TK_06, TK_08 dyskusja, prezentacja multimedialne test
PRZ_04 TK_01, TK_07, TK_08 praca w grupach, pogadanka, dyskusja ocena materiału zgromadzonego na zajęciach, test
PRZ_05 TK_03, TK_04, TK_05, TK_08 klasyczna metoda problemowa, pogadanka, prezentacja multumedialna ocena wystąpienia, test
PRZ_06 TK_01, TK_02, TK_03, TK_06, TK_08 praca w zespole, lektura indywidualna ocena wystąpienia, test
* np. KHT_01 – kod modułu kształcenia wg tabeli w pkt. II 3 i w pkt. II 4
# np. TK_01 – symbol treści kształcenia wg tabeli w pkt. II 4
& Proszę uwzględnić zarówno oceny formujące(F) jak i podsumowujące(P)
Zaleca się podanie przykładowych zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
2. Obciążenie pracą studenta (punkty ECTS)
Godziny zajęć wg planu studiów z nauczycielem 15
Praca własna studenta:
opanowanie teorii 8
Praca własna studenta: przygotowanie i zaprezentowanie wystąpienia na zajęciach 6
Test zaliczeniowy 1
SUMA GODZIN 30
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 1
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol
efektów
kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów#
PRZ_01 rozumie potrzebę ochrony własności intelektualnej oraz podstawowe sposoby jej ochrony w prowadzeniu działalności gospodarczej K_W17
PRZ_02 zna specyfikę zarządzania małą firmą w początkowej fazie działalności K_W17
PRZ_03 zna podstawowe przepisy i regulacje organizacyjno-prawne odnoszące się do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce K_W17
PRZ_04 potrafi samodzielnie zgromadzić informacje ze źródeł zewnętrznych w celu ewaluacji i wstępnej selekcji pomysłów biznesowych K_U01, K_U03
PRZ_05 potrafi opracować koncepcję przedsięwzięcia biznesowego (tzw. uproszczony biznesplan) K_K03
PRZ_06 współpracuje w grupie, planuje i organizuje przebieg wspólnych prac; rozwija umiejętność wypracowania kompromisu. K_K01, K_K02,
Kryteria oceniania
- wiedza i umiejętności zaprezentowane na teście pisemnym, odpowiedzi oceniane są punktowo, warunkiem zaliczenia testu jest zdobycie 60% punktów
- przygotowanie wystąpienia
5,0 – wykazuje się bardzo szeroką wiedzą na temat podstawowych przepisów i regulacji organizacyjno-prawnych odnoszących się do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce (w tym możliwości ochrony własności intelektualnej przewidzianej przez polskie prawo); prezentuje doskonałą umiejętność opracowania koncepcji przedsięwzięcia biznesowego (tzw. uproszczonego biznesplanu) na podstawie zdobytej wiedzy i samodzielnie zgromadzonych informacji, oraz potrafi poddać ją pod dyskusję.
4,5 – wykazuje się bardzo dobrą wiedzą na temat podstawowych przepisów i regulacji organizacyjno-prawnych odnoszących się do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce (w tym możliwości ochrony własności intelektualnej przewidzianej przez polskie prawo); prezentuje bardzo dobrą umiejętność opracowania koncepcji przedsięwzięcia biznesowego (tzw. uproszczonego biznesplanu) na podstawie zdobytej wiedzy i samodzielnie zgromadzonych informacji, oraz potrafi poddać ją pod dyskusję.
4,0 – wykazuje się dobrą wiedzą na temat podstawowych przepisów i regulacji organizacyjno-prawnych odnoszących się do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce (w tym możliwości ochrony własności intelektualnej przewidzianej przez polskie prawo); prezentuje dobrą umiejętność opracowania koncepcji przedsięwzięcia biznesowego (tzw. uproszczonego biznesplanu) na podstawie zdobytej wiedzy i samodzielnie zgromadzonych informacji, oraz potrafi poddać ją pod dyskusję.
3,5 – wykazuje się zadowalającą wiedzą na temat podstawowych przepisów i regulacji organizacyjno-prawnych odnoszących się do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce (w tym możliwości ochrony własności intelektualnej przewidzianej przez polskie prawo); prezentuje zadowalającą umiejętność opracowania koncepcji przedsięwzięcia biznesowego (tzw. uproszczonego biznesplanu) na podstawie zdobytej wiedzy i samodzielnie zgromadzonych informacji, oraz potrafi poddać ją pod dyskusję.
3,0 – wykazuje się dostateczną wiedzą na temat podstawowych przepisów i regulacji organizacyjno-prawnych odnoszących się do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce (w tym możliwości ochrony własności intelektualnej przewidzianej przez polskie prawo); prezentuje dostateczną umiejętność opracowania koncepcji przedsięwzięcia biznesowego (tzw. uproszczonego biznesplanu) na podstawie zdobytej wiedzy i samodzielnie zgromadzonych informacji, oraz potrafi poddać ją pod dyskusję.
2,0 – nie wykazuje się dostateczną wiedzą na temat podstawowych przepisów i regulacji organizacyjno-prawnych odnoszących się do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce (w tym możliwości ochrony własności intelektualnej przewidzianej przez polskie prawo); nie prezentuje dostateczną umiejętność opracowania koncepcji przedsięwzięcia biznesowego (tzw. uproszczonego biznesplanu) na podstawie zdobytej wiedzy i samodzielnie zgromadzonych informacji, oraz nie potrafi poddać jej pod dyskusję.
Literatura
Kevan W., Biznesplan. Co trzeba wiedzieć i zrobić, aby przygotować perfekcyjny plan, PWE, Warszawa 2012.
Lewandowska L., Rozwój firmy. Koncepcje zarządzania i finansowania, Gdańsk 2001.
Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne, red. Z. Ratajczak, Difin, Warszawa 2012.
Porter M., Strategia konkurencji, PWE, Warszawa 1994.
Przedsiębiorczość i zarządzanie, red. J. Targalski, C.H.Beck, Warszawa 2003.
Romanowska M., Przedsiębiorczość bez tajemnic, Difin, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: