Filozoficzno-polonistyczne proseminarium licencjackie 03-PRO-31PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- zasady ochrony własności intelektualnej, prawa autorskiego, a także dobre praktyki konieczne przy edycji pracy licencjackiej,
- techniki i metody edytorskie, a także kanony stylistyczne niezbędne do przygotowania pracy licencjackiej,
- przyporządkowanie problematyki przyszłej pracy licencjackiej do obszarów teoretycznych etyki/filozofii, literaturoznawstwa i językoznawstwa, zachowując odniesienie do edukacji (w zakresie przedmiotowym języka polskiego, etyki),
- prezentacja wartościowego naukowo, oryginalnego zamysłu, problemu lub projektu naukowo-badawczego przyszłej pracy licencjackiej; wzorce i instrukcje dotyczące przygotowania projektu badawczego; wprowadzenie do metodologii konstrukcji projektu badawczego w dyscyplinie literaturoznawstwa, filozofii lub językoznawstwa; dyscyplina i “dyscyplina” badawcza; badania interdyscyplinarne, transdyscyplinarne, multidyscyplinarne, postdyscyplinarne; problem przyporządkowania do dyscypliny a wymogi klasyfikacji dyscyplin naukowych,
- opracowanie lub dobór metod badań rokujących realizację celu naukowo-badawcego pracy licencjackiej,
- prezentacja pzyszłej pracy licencjackiej z podziałem na zadania/etapy badawcze i zdefiniowaniem zakresu przedmiotowego,
- techniki samodzielnego pozyskiwania i selekcjonowania wartościowych naukowo materiałów źródłowych,
- dokumentacja przytoczeń i cytatów (także ze źródeł cyfrowych),
- formułowanie dłuższych wypowiedzi (akapitów) w poprawnej polszczyźnie,
- świadomość samokrytyczna i motywacja do dalszego, systematycznego pogłębiania lub poszerzania własnej wiedzy i umiejętności naukowo-badawczych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna zasady ochrony własności intelektualnej, prawa autorskiego a także dobre praktyki konieczne przy edycji pracy licencjackiej,
- zna techniki i metody edytorskie, a także kanony stylistyczne niezbędne do przygotowania pracy licencjackiej,
- potrafi przyporządkować problematykę przyszłej pracy licencjackiej do obszarów teoretycznych etyki/filozofii, literaturoznawstwa i językoznawstwa, zachowując odniesienie do edukacji (w zakresie przedmiotowym języka polskiego, etyki),
- potrafi przedstawić obiecujący naukowo, oryginalny problem lub zamysł naukowo-badawczy I rozwinąć go do formatu projektu według instrukcji I wzorców,
- potrafi opracować lub dobrać ścieżkę I metodę badań rokującą realizację zamysłu naukowo-badawczego pracy licencjackiej,
- umie zaprezentować w sposób przejrzysty i analityczny główne zadania do realizacji w pracy licencjackiej i zdefiniować jej zakres problemowy,
- opanował rozmaite techniki samodzielnego pozyskiwania i selekcjonowania materiałów źródłowych w formie bibliografii, w tym zasoby cyfrowe, repozytoria, etc. (z poszanowaniem prawa autorskiego),
- umie poprawnie udokumentować przytoczenia i cytaty (także ze źródeł cyfrowych),
- potrafi formułować dłuższe wypowiedzi (akapity) w poprawnej polszczyźnie,
- okazuje świadomość samokrytyczną i motywację gwoli systematycznego pogłębiania poszerzania własnej wiedzy i umiejętności badawczych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): regularne i staranne przygotowanie, dwie prezentacje semestralne, udział w ćwiczeniach (sporządzanie bibliografii, konceptualizacje, etc.) i konsultacjach, widoczne postępy w pracy.
dobry plus (+db; 4,5): mniej regularne i mniej staranne przygotowanie.
dobry (db; 4,0): nieregularne przygotowanie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): nikłe przygotowanie, tylko jedna prezentacja semestralna.
dostateczny (dst; 3,0): brak prezentacji lub powierzchowna prezentacja, nikłe przygotowanie.
niedostateczny (ndst; 2,0): nieprzygotowanie, brak prezentacji, liczne nieobecności.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowani pracy naukowej, Warszawa, Difin 2005.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. M. i D. Kruszewscy, Wyd. UW, Warszawa 2009.
S. Pinker, Piękny styl, Smak Słowa, Sopot 2016.
J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych, PWN, Warszawa 2009.
Literatura przedmiotu i metodologia dobierane/opracowywane indywidualnie przez Studentkę/Studenta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: