Praktyka metodyczna śródroczna - spec. nauczycielska 03-PRM-22PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Organizacja praktyki śródrocznej z nauczania języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej – przedstawienie studentowi zadań i obowiązków związanych z praktyką. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której przebiega praktyka.
2. Obserwowanie zajęć z języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej pod nadzorem uczelnianego opiekuna praktyk.
a) analiza i ocena działań dydaktycznych i pedagogicznych nauczyciela polonisty na podstawie obserwowanych lekcji:
- określanie i dobieranie celów kształcenia,
- analizowanie tematów obserwowanych lekcji oraz stopnia ich realizacji,
- namysł nad doborem metod na lekcjach języka polskiego,
- komentowanie toku lekcji z uwzględnieniem jej struktury,
- rozpoznawanie czasowego rozplanowania poszczególnych części lekcji,
- dostrzeganie różnych form kontroli i oceny na lekcjach języka polskiego.
3. Pełnienie roli nauczyciela języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej:
- przygotowanie autorskiego projektu lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków dydaktycznych dotyczącego kształcenia literacko-kulturowego lub językowego (zgodnie z wymaganiami przedstawionymi na zajęciach z metodyki),
- prowadzenie lekcji języka polskiego pod nadzorem uczelnianego opiekuna praktyk,
- obserwacja zajęć z języka polskiego prowadzonych przez pozostałych studentów z grupy i udział w ewaluacji tych lekcji.
4. Dokumentacja praktyk – sprawozdanie opracowane na podstawie zgromadzonych arkuszy obserwacji lekcji (analiza związków między praktyką dydaktyczną – konstrukcją lekcji, zadaniami, metodami, celami itd.– a teorią dydaktyczną – w odniesieniu do lekcji obserwowanych).
5. Podsumowanie praktyk z udziałem studenta/-ów, nauczyciela – opiekuna praktyki, nauczyciela akademickiego odpowiedzialnych za przygotowanie nauczycielskie studentów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- analizuje i ocenia zaobserwowane działania nauczyciela (dydaktyczne i wychowawcze); rozumie rolę nauczyciela polonisty w budowaniu relacji interpersonalnych w klasie szkolnej,
- identyfikuje strukturę lekcji, analizuje i ocenia dobór celów kształcenia, metod i form pracy, tematu lekcji i środków dydaktycznych do etapu rozwoju intelektualnego i emocjonalnego ucznia,
- rozumie, jaka jest rola planowania w przygotowaniu lekcji i jej prowadzeniu; konstruuje autorski konspekt lekcji stosownie do potrzeb i możliwości uczniów danej klasy,
- prowadzi lekcję pod nadzorem uczelnianego opiekuna praktyk, uwzględniając niezbędne w jej strukturze elementy,
- dąży do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela polonisty.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy we wszystkich spotkaniach szkolnych, wykazuje wzorową aktywność podczas zajęć; prowadzona dokumentacja potwierdza wnikliwość obserwacji i bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, pogłębione refleksje ujawniają dostrzeganie związku między praktyką a teorią dydaktyczną, świadomie angażuje się w prace zespołu, wykazuje inicjatywę, samodzielnie podejmuje się realizacji zadania.
dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy we wszystkich spotkaniach szkolnych, wykazuje wysoką aktywność podczas zajęć; prowadzona dokumentacja potwierdza wnikliwość obserwacji i bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, świadomie angażuje się w prace zespołu, wykazuje inicjatywę, podejmuje się realizacji zadania.
dobry (db; 4.0): student uczestniczy w spotkaniach szkolnych (dopuszczalna jedna nieobecność), wykazuje się dobrą wiedzą (pojawiają się drobne usterki metodyczne), aktywnie uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobre projekty, wnosi pozytywny wkład w pracę grupy, wykonuje wyznaczone zadania,
dostateczny plus (+dst; 3,5): student wykazuje zadowalającą wiedzę, przeciętną aktywność podczas zajęć, redaguje zadowalające, choć raczej odtwórcze, projekty.
dostateczny (dst; 3.0): student wykazuje się zadowalającą wiedzą, jego aktywność podczas zajęć jest nikła, w zakresie poprawności metodycznej i językowej pojawiają się błędy, projekty są krótkie, ogólnikowe i odtwórcze - zadowalające dopiero po wprowadzeniu dużej liczby poprawek.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie spełnia kryteriów oceny dostateczny.
Kryteria oceniania:
- napisać sprawozdanie, na temat profesjonalnych i/lub nieprofesjonalnych zachowań i kompetencji zawodowych, z jakimi spotkał się podczas realizowania zawodowej praktyki śródrocznej (przemyślenia własne oraz odwołania do literatury przedmiotu),
- pracując w grupie, zredagować konspekt autorski i współuczestniczyć w jego realizacji.
Literatura
Zalecana literatura:
- program, podręcznik i przewodnik metodyczny wykorzystywany w nauczaniu języka polskiego przez nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk,
- lektura omawiana w czasie zajęć audytoryjnych z przedmiotów bloku pedagogiczno-dydaktycznego,
- wybrane internetowe portale i strony edukacyjne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: