Praktyki glottodydaktyczne (cz. 1 - obserwowanie zajęć) - spec. glottodydaktyczna 03-PRGL-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- praktyczna nauka języka polskiego jako obcego – budowanie i doskonalenie warsztatu lektora języka polskiego,
- metody i formy pracy na lektoracie języka polskiego a cele zajęć,
- metody i formy pracy na lektoracie języka polskiego a poziom językowy i typ grupy zajęciowej,
- planowanie kursu języka polskiego.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wnikliwie obserwuje zajęcia lektoratowe z języka polskiego w różnych grupach wiekowych i na tej podstawie umie przygotować merytoryczną dokumentację (konspekt) z obserwowanych zajęć, w której przywołuje właściwą terminologię,
- określa stosowane przez doświadczonych prowadzących metody i formy pracy w ramach zajęć lektoratowych, a także dokonuje waloryzacji procesu dydaktycznego,
- wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu glottodydaktyki w celu diagnozowania i analizy sytuacji dydaktycznych,
- doskonali warsztat pracy lektora w zakresie planowania pracy, realizacji zajęć lektoratowych i ich ewaluacji,
- jest gotów/gotowa do krytycznej oceny zajęć lektoratowych i formułowania wniosków pozwalających na doskonalenie warsztatu lektora języka polskiego jako obcego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0) - w stopniu bardzo dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, którą student/ka wykorzystuje, konstruując dopracowane i merytoryczne opisy obserwowanych zajęć i przygotowując wnikliwą ich analizę zawartą w przygotowywanych konspektach; aktywny udział w rozmowie lub dyskusji podsumowującej obserwacje oraz wysoce rozwinięta umiejętność oceny cudzych działań dydaktycznych w ramach obserwowanych zajęć
dobry plus (+db; 4,5) - w stopniu bardzo dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, którą student/ka wykorzystuje, konstruując dopracowane i merytoryczne opisy obserwowanych zajęć i przygotowując wnikliwą ich analizę zawartą w przygotowywanych konspektach; aktywny udział w rozmowie lub dyskusji podsumowującej obserwacje oraz dobrze rozwinięta umiejętność oceny cudzych działań dydaktycznych w ramach obserwowanych zajęć
dobry (db; 4,0) - w stopniu dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, którą student/ka wykorzystuje, konstruując poprawne merytorycznie opisy obserwowanych zajęć i przygotowując poprawną, choć mało szczegółową ich analizę zawartą w przygotowywanych konspektach; aktywny udział w rozmowie lub dyskusji podsumowującej obserwacje oraz dobra umiejętność oceny cudzych działań dydaktycznych w ramach obserwowanych zajęć
dostateczny plus (+dst; 3,5) - w stopniu dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, którą student/ka wykorzystuje, konstruując merytoryczne opisy obserwowanych zajęć i przygotowując analizę zawartą w przygotowywanych konspektach (dopuszczalne pojedyncze błędy i niedociągnięcia merytoryczne); aktywny udział w rozmowie lub dyskusji podsumowującej obserwacje oraz podstawowa umiejętność oceny cudzych działań dydaktycznych w ramach obserwowanych zajęć
dostateczny (dst; 3,0) - w stopniu dostatecznym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, którą student/ka wykorzystuje, konstruując merytoryczne opisy obserwowanych zajęć i przygotowując analizę zawartą w przygotowywanych konspektach (obecne niedociągnięcia student/ka potrafi poprawić po wskazaniu ich przez opiekuna praktyk); niewielkie zaangażowanie podczas rozmowy lub dyskusji podsumowującej obserwacje; podstawowa umiejętność oceny cudzych działań dydaktycznych w ramach obserwowanych zajęć
niedostateczny (ndst; 2,0) - w stopniu niedostatecznym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, co przekłada się na niepoprawnie konstruowane opisy obserwowanych zajęć i niepełne/ niewłaściwe analizy zawarte w przygotowywanych konspektach (student/ka nie potrafi w stopniu wystarczającym wyjaśnić błędów wskazanych przez opiekuna praktyk); niewystarczające zaangażowanie lub jego brak podczas rozmowy lub dyskusji podsumowującej obserwacje; niewystarczająca umiejętność oceny cudzych działań dydaktycznych w ramach obserwowanych zajęć.
Warunki zaliczenia zajęć:
Warunkami zaliczenia zajęć są: aktywne uczestnictwo oraz opracowanie konspektów obserwowanych zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura obowiązkowa:
Gębal P.E. (2018), Modułowa koncepcja kształcenia nauczycieli języka polskiego jako drugiego w ramach dwuletnich uzupełniających studiów magisterskich na kierunku „Nauczanie języka polskiego jako drugiego”, [w:] P. Gębal, Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Komorowska H. (2002), Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Lipińska E. (2005), Nauczyciel języka polskiego jako obcego/drugiego w Polsce i na obczyźnie, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, pod red. P. Garncarka, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s. 78-87.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny i jest realizowana we fragmentach z uwzględnieniem zaplanowanego dla przedmiotu nakładu czasu pracy przewidzianego na czytanie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: