Podstawy rehabilitacji głosu - spec. logopedyczna 03-PRG-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowa terminologia związana z głosem i z zaburzeniami głosu: anatomia i fizjologia krtani; afonia, dysfonia (rodzaje dysfonii), dyzartrofonia, chrypka, porażenie fałdów głosowych, laryngektomia, rehabilitacja głosu,
- ocena i diagnostyka narządu głosowego,
- zaburzenia czynnościowe i organiczne głosu; patomechanizm, etiologia, postępowanie rehabilitacyjne,
- choroby zawodowe narządu głosowego; patomechanizm, etiologia, postępowanie rehabilitacyjne,
- nauka głosu i mowy przełykowej po laryngektomii całkowitej,
- profilaktyka i higiena narządu głosowego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- omówić procesy fizjologiczne wpływające na czynność fonacyjną i przepływ powietrza przez krtań oraz prawidłowo posługiwać się terminami dotyczącymi prawidłowej emisji głosuj i zaburzeniami prowadzącymi do chorób narządu głosowego,
- ocenić podstawowe parametry głosu (cechy fizyczne i psychofizyczne głosu),
- samodzielnie zorganizować warsztat terapeutyczny w procesie kształtowania właściwego efektu głosowego,
- wymienić zasady profilaktyki i higieny narządu głosowego i zastosować je w praktyce,
- współpracować ze specjalistami zajmującymi się narządem głosu na płaszczyźnie medycznej, pedagogicznej i psychologicznej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z zakresu rehabilitacji narządu głosowego; bardzo dobrze przygotowany projekt.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość literatury przedmiotu, dobra orientacja w treściach przedmiotu, projekt świadczący o zaangażowaniu studenta.
dostateczny plus (+dst; 3,5): słaba znajomość literatury przedmiotu, projekt zawierający wiele niedociągnięć.
dostateczny (dst; 3,0): znaczne braki w podstawowej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień, liczne błędy w projekcie.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak znajomości omawianych zagadnień i nabycia nowych umiejętności, rażące błędy w projekcie.
Literatura
Zalecana literatura:
B. Ciecierska–Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012.
Foniatria kliniczna, red. A. Pruszewicz, Warszawa 1992.
Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, Łódź 1999.
Kompleksowa rehabilitacja chorych po całkowitym usunięciu krtani, red. A. Barinow i in., Poznań 2005.
Sz. Kubiak, B. Wiskirska–Woźnica, G. Demenko, Zarys higieny narządu głosu, Włocławek 2006.
K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2013.
Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk 2016.
Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, red. A. Obrębowski, Poznań 2008.
S. Okła, Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii, Warszawa 2007.
Pacjent po operacji krtani, red. A. Sinkiewicz, Bydgoszcz 2009.
Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska-Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2009.
J. Sipowicz, Ja i mój głos, 2009.
A. Szkiełkowska, E. Kazanecka, Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 2011.
A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: