Praktyczna retoryka 03-PR-22SMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- osiągnięcie oratorstwa klasycznego we współczesnej perspektywie,
- klasyczny system retoryczny i jego współczesne zastosowania,
- debata akademicka i klasyczne kanony retoryczne,
- przygotowanie wystąpienia pod względem tekstualnym (inwencja, dyspozycja, elokucja) w zespole,
- debata akademicka w praktyce,
- analiza wystąpień oratorskich własnych i cudzych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- analizuje wpływ osiągnięć starożytnego oratorstwa na współczesną praktykę retoryczną,
- porównuje istotne praktycznie elementy klasycznego systemu retorycznego i współczesne zasady tworzenia tekstów perswazyjnych,
- analizuje różnorodne teksty perswazyjne w kontekście praktycznym,
- stosuje relewantne współcześnie zasady konstrukcji tekstów perswazyjnych sformułowane w starożytności do przygotowania własnych wystąpień,
- uczestniczy w pracy zespołu przygotowującego wystąpienie retoryczne (pole-mikę w debacie) na wybrany przez uczestników zajęć temat,
- wygłasza przygotowany tekst w ramach debaty, stosując klasyczne kanony oratorskie i zachowując zasady uczciwej polemiki.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
Barbara Bogołębska, Monika Worsowicz, Retoryka i jej zastosowania. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016
Agnieszka Budzyńska-Daca, Retoryka debaty, Warszawa: PWN, 2015.
Agnieszka Budzyńska-Daca, Maria Barłowska , Piotr Wilczek, Retoryka, Warszawa: PWN, 2015.
Helena Cichocka, Jakub Z. Lichański, Zarys historii retoryki. Od początku do upadku cesarstwa bizantyńskiego.
Richard Volkmann, Wprowadzenie do retoryki Greków i Rzymian, przeł. L. Bobiatyński, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 1995.
Heinrich Lausberg, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, przeł. A. Gorzkowski, Bydgoszcz: Homini, 2002.
Jakub Zdzisław Lichański, Retoryka od średniowiecza do baroku. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992, s. 56-84.
Maria Maykowska, Klasyczna teorja wymowy, Warszawa: Wydawnictwo Kasy Imienia Mianowskiego - Instytutu Popierania Nauki, 1936.
Rafał Pankowski, Aleksander Pawlicki, Zbigniew Andrzej Pełczyński, Przemysław Radwan-Röhrenschef, W teatrze debaty oksfordzkiej. Przewodnik debatancki Szkoły Liderów, Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów, 2012.
Michał Rusinek, Aneta Załazińska, Retoryka podręczna, Kraków: Znak, 2007.
Artur Schopenhauer, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Alma-Press, 2002 (lub inne dowolne wydanie).
Jerzy Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław, Warszawa, Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2000 i nast.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: