Poetyka i praktyka wiersza 03-PPW-11SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- tradycje liryki współczesnej,
- przemiany formalne poezji XX wieku i współczesnej,
- kompozycja i stylistyka utworów ściśle określonych pod względem formalnym,
- stylizacja, intertekstualność, intermedialność liryki dzisiaj,
- wiersz wolny, aleatoryczny, autodestruktywny, improwizowany – rodowód i wcielenia,
- poezja sceniczna (np. Kennetha Kocha, Adama Kaczanowskiego) a wiersz na scenie (slam, free styling),
- dialogiczność wiersza, dialogi wierszowe (np. Miłosz – Larkin, Podsiadło - Miłosz, Podsiadło – Barańczak, Miłosz – Rilke),
- tekstowe substraty wiersza: piosenka, skecz, informacja medialna, anons, przemówienie polityczne, kazanie itd.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozpoznaje i charakteryzuje klasyczne i nowe gatunki liryczne uprawiane dzisiaj,
- potrafi scharakteryzować kod gatunkowy poszczególnych utworów i wskazać zachodzące w nim mutacje (zmiany i cechy indywidualne),
- umie opisać indywidualne strategie liryczne, poświadczone przez wiersz,
- swobodnie operuje terminami z zakresu poetyki opisowej, odnoszącymi się do szeroko rozumianej stylistyki i kompozycji dzieła,
- potrafi analizować utwór liryczny w języku literaturoznawstwa, a ponadto – wchodzić z nim w interakcje twórcze,
- rozpoznaje, charakteryzuje i stosuje nowe formy poetyckie, wykreowane przez kulturę alternatywną, klubową oraz nowe media.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów i pojęć omówionych na zajęciach i zalecanych do indywidualnego opracowania; umiejętność zastosowania omawianej problematyki w realizacji praktycznej; umiejętność uzasadnienia własnych decyzji wartościujących literaturę, opanowanie treści wybranych opracowań.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie praktycznych składników kształcenia.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: niewielkie braki w znajomości problemów i pojęć; mniejsze umiejętności praktyczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów, opanowanie (na podstawowym poziomie) elementów praktycznych, opanowanie podstawowych treści wybranych opracowań.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i problemów, elementarne opanowanie elementów praktycznych, niewielkie braki w opanowaniu podstawowych treści wybranych opracowań.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość problemów i pojęć, brak znamion opanowania elementarnych umiejętności praktycznych, nieopanowanie podstawowych treści wybranych opracowań.
Literatura
Zalecana literatura:
H. Bloom, Lęk przed wpływem: teoria poezji, Kraków 2002.
Ph. Lacoue-Labarthe, Poezja jako doświadczenie, Gdańsk 2005.
A. Kulawik, Teoria wiersza, Warszawa 1988.
W. Sadowski, Istota tekstu. Nierozwiązane problemy współczesnej wersologii, „Przegląd Humanistyczny” 1997, nr 3.
Wersyfikacja polska, t. 1–3, red. M. Woźniakiewicz-Dziadosz, M. Ryszkiewicz, Lublin 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: