Podstawy psychologii dla nauczycieli - spec. nauczycielska 03-PPSY-22ZL
Treści programowe dla przedmiotu:
- modele uczenia się, koncepcje klasyczne i współczesne; metody i techniki uczenia się: strategie poznawcze i metapoznawcze, motywacja, emocje i procesy wolicjonalne w procesie uczenia się.
- metody i techniki uczenia się: psychologia różnic indywidualnych - różnice indywidualne w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego, stylu uczenia się; trudności w uczeniu się, przyczyny i strategie pracy z nimi.
- metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań: rozpoznawanie zasobów i ograniczeń, poszerzanie autonomii i samodzielności; samoregulacja w procesie uczenia się.
- myślenie i rozumowanie; trening myślenia kreatywnego: spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, myślenie i rozumowanie; uwarunkowania twórczego myślenia; blokady kreatywności; trening myślenia twórczego i twórcze rozwiązywanie problemów w pracy nauczyciela.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie poznawcze i pozapoznawcze uwarunkowania procesu uczenia się,
- zna i rozumie pojęcie myślenia i rozumowania w tym uwarunkowania myślenia twórczego,
- potrafi rozpoznawać różnice indywidualne w procesie uczenia się u siebie i uczniów,
- potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się,
- potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań, tworzyć sytuacje motywujących do nauki uczniów szkół podstawowych,
- jest gotów do inspirowania i angażowania uczniów do samodzielnego, odpowiedzialnego i zaangażowanego uczenia się (zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- obecność na 80% zajęć,
- przygotowanie raportów spełniających kryteria oceny określone przez prowadzącego,
- zaliczenie portfolio (złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć).
Literatura
Zalecana literatura:
Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: GWP. S. 49-79.
I. Kazimierska, I. Lachowicz, L. Piotrowska. (2014). Uczenie się dorosłych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE. https://doskonaleniewsieci.pl/Upload/Artykuly/2_1/uczenie_sie_doroslych.pdf
Ledzińska, M., Czerwińska, E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 189-252 (r. Podstawowe narzędzia poznawcze: strategie poznawcze. Zaawanso-wane narzędzia poznawcze: strategie metapoznawcze. Indywidualne style uczenia się. Pozapo-znawcze uwarunkowania funkcjonowania ucznia. S. 279-288 (nauczyciel w obliczu „wielkiej zmiany” w myśleniu o osobach zdolnych).
Nęcka, E. (2016. Trening twórczości. Gdańsk: GWPP. S. 10-45.
Wojciechowska, J. (2009). Geniusz specjalnej troski. Charaktery. 1/2009, s. 36-39.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: